Herkes Walkman’ini buldu mu?: 2016 kaset raporu

Heyecan verici tasarımlar, yenilikçi fikirler ve kendini adamış oluşumlarla kaset kültürü emin adımlarla geri döndü. Peki 2016’da kaset namına neler oldu?

Yazı: Busen Dostgül, Cem Kayıran – İllüstrasyon: Aybars Yücel

Bir kaseti geri sarmak için kaç kalem eskitmiştiniz? Veya kendi hazırladığınız karışık kasette hangi şarkılar vardı? Bunların hepsi nostaljik sorular gibi görünse de yakında yeniden konuşacağımız konular olarak karşımıza çıkacağa benziyor. 2016 boyunca özellikle hem ana akımdan hem de bağımsız müzik sahnesinden birçok müzisyenin kasetlerinin karşımıza çıkıyor olması, “Yoksa kasetler geri mi dönüyor?” sorusunu yıl boyunca gündemde tuttu. Yeni yıl öncesinde, 2016’da kaset namına neler olduğuna göz atalım istedik.

Dijital müzik platformlarının; müzik dünyasının, üreticilerin, sanatçıların ve hattâ dinleyicilerin müzik dinleme alışkanlıklarını ciddi bir şekilde etkilediği aşikâr. Analog yollarla dinlenen müziğin mazide kaldığı günlerin aksine 2014’ten bu yana ısrarlı bir şekilde artış gösteren plak satışları, 2013-2014 aralığında %50’yi aşan satış rakamları ile plakların yeniden geri dönüşünün müjdesini vermişti. Aynı dönemde, bir diğer analog müzik dinleme metodu olan kasetler için de aslında küçük kıpırdamalar başlamıştı. Amerika’daki üreticilerin 2014 yılında bir önceki yıla nazaran 10 milyon adet daha fazla kaset basması, sonraki yıl için hem sanatçıları cesaretlendirmiş hem de üreticileri mutlu etmişti. 2015’te dünya genelinde basılan kasetlerde yüzde 31’lik bir artış görüldü ve bununla birlikte birçok farklı şehirde yalnızca kaset basan etiketler ve oluşumlar türedi.

Her yıl özel etkinliklerle kutlanan ve sanatçıların özel basım plaklarının yayınladığı Record Store Day (Plak Dükkânları Günü), 2007 yılından bu yana hem yayıncılar hem dinleyiciler için ayrı bir motivasyon kaynağı. Koleksiyoncular veya sıkı hayranlar için çok kolay bulunamayacak özel albümlerin, kayıtların yayınladığı bu gün, bir süredir kasetler için de kutlanıyor. 2013’ten beri kutlanan Cassette Store Day (Kaset Dükkânları Günü), ilk yılından bu yana müzik dükkanlarında canlı performansları eşliğinde gerçekleşiyor. The Flaming Lips’in The Terror, Deerhunter’ın Monomania, Fucked Up’ın Hidden World ve çeşitli müzisyenlerin albümlerinin kaset formatında basılması ile kutlanan ilk yılın ardından, günümüze dek sayısız isim yeni albümlerini veya eski albümlerinin yeni baskısını kaset formatında yayınladı. Bu sene 8 Ekim’de kutlanan Kaset Dükkânları Günü’nde ilk kez kaset formatında yayınlanan bazı albümleri hatırlamakta fayda var.

Allah-las – Calico Review  

J Dilla – Welcome 2 Detroit / The Shining

Courtney Barnett – Sometimes I Sit and Think, And Sometimes I Just Sit

Ramones – Ramones

Pixies – Head Carrier

Xiu Xiu – Plays the Music of Twin Peaks

Various Artists – Say Yes! A Tribute to Elliott Smith

Heavens To Betsy – Calculated

2016 yılı boyunca birçok plak şirketi, müzisyen ve grubun kataloglarının önceki dönemlerinden albümleri kaset formatında servis ettiğine de tanık olduk. Beak>, Animal Collective, Blink 182, Melvins, Tame Impala, Eminem ve nice ismin daha önce yayınladığı albümleri, sınırlı sayılarda kaset baskılarıyla satışa sunuldu ve bu baskılar birçoğunun turneleri sırasında satılarak tükendi. Ayrıca Bon Iver, Holy Fuck, The Radio Dept., BADBADNOTGOOD, Macklemore & Ryan Lewis gibi isimlerin bu yıl yayınladığı ve fazlasıyla dikkat çeken albümleri, plak, CD ve dijital formatlarıyla birlikte kaset olarak da yayınlandı.

holy-fuck-kaset
radio-dept

Kaset kültürünün gözle görülür geri dönüşünün Türkiye’deki yansımaları da heyecan verici oldu. Yılın başlarında hayata geçen çiçeği burnunda plak şirketi Domuz Records, Özgün Semerci ve Jakuzi’nin ilk albümlerini kaset formatında yayınladı. Elektronik müzik kolektifi Tektosag da ilk kaset yayınını ocak ayında yaptı. Age Reform, Dalt Wisney, VST Spor, Boidflow gibi isimlerin yer aldığı Tektosag Acid Compilation derlemesi, etkileyici kapak tasarımıyla birlikte kaset olarak yayınlandı. Avusturya menşeli plak şirketi Well Gedacht da ilk kaset yayınını Viyana’da yerleşik Kolonel Blip’in Rumble Tumble isimli EP’si ile yaptı. Yerli sahnenin en hareketli plak şirketlerinden biri olan Tantana Records da yayınladığı heyecan verici plaklarla birlikte, yalnızca takipçileri için yaptığı Feedback isimli kampanya dahilinde Palmiyeler’in ilk EP’sini kasetleştirdi. Yılın son haftalarında da İstanbullu synthpop grubu kim ki o’nun 2007 ve 2008 yıllarında CD formatında yayınladığı albümleri En Az İki, En Fazla Sekiz ve Diğerleri Nerde?, Leipzig merkezli plak şirketi Sea State tarafından ilk kez kaset formatında yayınlandı.

pjimage_37

Dosyanın tamamını okumak için buraya tıklayarak Bant Mag. No:54’e ulaşabilirsiniz.