Teslimiyet ve metaforlar: Özgür Biber’le yeni Yasemin Mori klibi üzerine

Teslimiyet ve metaforlar: Özgür Biber’le yeni Yasemin Mori klibi üzerine

Röportaj: Cem Kayıran

Geçtiğimiz yıl Sony Music etiketiyle yayınlanan Yasemin Mori’nin dördüncü albümü Estrella, ağırlıklı olarak karnaval havasında, aşkı ve sokağın enerjisini kutlayan şarkılardan oluşuyor. Dokuz şarkılık albümün belki de en ağırbaşlı ve vurucu şarkısı olan “Tuzlu Su”, insanın içine işleyen bir belirsizlik ve çaresizlik hissi üzerine kurulu.

Mori’nin yer yer histerikleşen vokal melodileriyle farklı duygulanımları bir araya getiren “Tuzlu Su” şarkısının geçtiğimiz günlerde yayınlanan klibi, müzisyenin ilk albümünden bu yana devam eden etkileyici klip geleneğini sürdürüyor. Daha önce Şirin Soysal, Korhan Futacı ve Dorian gibi isimlerle yaptığı çalışmalarla müzik klibi dünyasına ilk adımlarını atan Özgür Biber’in ellerinden çıkan klip, metaforlar eşliğinde güçlü bir görsel ahenk yaratıyor.

Yönetmenle “Tuzlu Su” klibinin nasıl ortaya çıktığını ve çalışma disiplinlerini konuştuk.

“…bir anlamda yaptığımız ilk anlaşma buydu aslında, ben kendimi ‘Tuzlu Su’ya, Yasemin de kendini bana teslim edecekti, öyle de oldu.”

Önceki çalışmalarınla kıyasladığımızda daha büyük bir prodüksiyon ve görece daha iddialı bir çalışma diyebiliriz “Tuzlu Su” klibi için. Senin için klibin hazırlık ve çekim süreçlerini önceki çalışmalarından farklı kılan detaylar neydi?

Son işim bir öncekinden daha iyi olmalı beklentisi taşıyorum kendimde, süreç bu minvalde tekrar ettikçe sanırım özgüven büyütüyorum ve daha büyük sorumluluklar alabiliyorum. Aslında farklı olan ilk ve temel durum, kamerayı ilk kez benim kullanmamış olmam ve teknik olarak prodüksiyonun da bunun üzerine inşa edilmiş olması.

Klibin senaryosu da sana ait. Şarkıyı ilk dinleyişlerinde aklında canlanan görsel dünyaya nihai işte ne ölçüde yaklaştığını düşünüyorsun? Senaryonun ortaya çıkış sürecinde seni neler etkiledi?

Açıkça söylemek gerekirse şarkının ciğerini söktüğümü düşünüyorum ve ilk hissiyatıma çok yakın bir yerdeyim. Temelinde beni etkileyen şeyse bu hayatta kaybettiğim her şey, aşk / ölüm vb. gibi. Üç buçuk aylık zorlu bir yazım sürecinde senaryoyu bitirebildim.

_DSC4185

Birçok farklı duygu durumunu dört dakikadan kısa bir sürede derleyebiliyor “Tuzlu Su” klibi. Bir yandan da sembolik bir anlatı da benimsiyor. Bir müzik klibi üzerine çalışırken, şarkının hikâyesine, anlattıklarına ne ölçüde kendinden bir şeyler katıyorsun?

Kendi hayatımda ya da yaptığım diğer başka işlerde sembolizmden hep uzak durmak istemişimdir. Şarkının süresi ve anlatmak istediğim hikâye birtakım metaforlar doğurdu. Bu dili de dikkatle işlemek zorundaydım, dikkatli diyorum çünk tedirgin olduğum bir durumdu bu konu. Nihai işe baktığımda da kullandığım metaforlar kısa zamanda daha net bir hikâye anlatabilmeme fazlasıyla yardımcı oldu… Genellikle üzerine çalıştığım parçanın hikâyesini bilmek istiyorum, öğrendiğim ve öğrenemediğim tüm bilgi bende hissiyatlar oluşturur ve bu hissin hayatımdaki karşılığını ararım genellikle. Kendi hikâyelerimi de bu hissiyata göre örmeye çalışırım. Kısaca söylemem gerekirse benim hikâyelerim hep varlar ama olayın kendisi değiller, senaryo şarkıya ve onun dünyasına yazılıyor.     

Yasemin Mori’nin ilk albümünden bu yana görsel dünyaya ve kliplerine verdiği özen aşikar. Bu klip özelinde, Yasemin Mori’nin yaratıcı aşamada ne gibi bir rolü oldu?

“Aslında Bir Konu Var”ı izlediğim ilk günü hâlâ hatırlıyorum, hem Yasemin’e hem de yönetmeni Fatih Kızılgök’e hayran olmuştum. “Tuzlu Su” özelindeyse Yasemin rehberim gibiydi ve hep çok özel bir yerde durdu. Sonunda hikâyeye tamamen inandığı ve sahip çıkabileceği yere ulaştığımda da onu korudu, kolladı. Sonrasında tam bir profesyonel oyuncu gibi kendini yönetmene teslim etti. Bir anlamda da yaptığımız ilk anlaşma buydu aslında, ben kendimi “Tuzlu Su”ya, o da kendini bana teslim edecekti, öyle de oldu.

Çekimleri geçtiğimiz günlerde tamamlanan İkinci Gece isimli kısa filmde kamera karşısındasın. Peki yakın gelecekte başka ne gibi projeler var gündeminde? Yeni video klipler beklemeli miyiz?

İkinci Gece müthiş film oluyor, bir parçası olduğum ve Ali Tansu Turhan ile yeniden çalıştığım için çok mutluyum.  2019 sonbaharı gibi planlanan oynayacağım bir sinema filmi var. Tüm bunların dışında yönetmenlik yapıyor olmaktan artık daha çok keyif alıyorum, klipler hayatımda hep olsun istiyorum. Üzerinde çalıştığım bir dizi ve uzun metrajla ilgili düşünceler fikirler var, çok yakın olmasa da bir noktada çekilecek ve paylaşılacak işler olarak duruyorlar. “Tuzlu Su”daki sözler gibi ‘Çok yakın / Çok uzak’…

Benzer yazılar