“L’événement” değerlendirmesi (2021, Filmekimi) #formdayız

Tür: Dram
Yönetmen: Audrey Diwan
Yazar: Marcia Romano, Audrey Diwan, Annie Ernaux
Oyuncular: Anamaria Vartolomei, Kacey Mottet Klein, Luàna Bajrami
Formu dolduran: Esin Çalışkan



Zaman dilimi ve mekan

60’lı yılların Fransa’sında, edebiyat sohbetlerinin kulaklara çalındığı bir üniversitede, kâh kampüsün kâh yurdun içindeyiz. Kimi seçili anlarda, Fransız rivierası eşlikçimiz.

Ne hakkında?

Katılacakları eğlence öncesi iki genç kadının kıyafet seçimi ile başlıyor film. Birkaç dakika içinde bizleri koca bir gerçeklikle karşı karşıya bırakıp yükünü öylece üstümüze salıveriyor.

Anne, istemediği bir hamilelik sürecinde; o sıralarda kürtaj olmanın yasa dışı sayıldığı bir toplumda, kendi kararını uygulayabilmenin peşinde. L’événement’da kadınlar dayanışıyor; cinsel sağlık, korunma yöntemleri hakkında konuşmanın bile “yasaklı” olduğu zamanlarda birbirine referans oluyor, merdiven altı yerlerde konuşlanmış kapıları aralıyorlar.

İlk intiba?

Çarpıcı bir süreci her karakteriyle daha da ağırlaştırıp göğüs kafeslerini daraltan hikâye; geniş bir zaman aralığını ekranda beliren haftalık akıştan ve Anne’in yüzünden takip ediyor. Yaratılan seyir deneyiminin kimileri için tetikleyici, uzun sayılamayacak süresinin de -hissedilene göre- bir tık yanıltıcı olduğunu söylemek mümkün.

L’événement’ın gücünü aldığı yer ne tek bir sahne ne bir katarsis ne de karakterin kendisi, geçmişi, partneri… Aslında tüm insanlığı içine alan kolektif bir çığlık ve yeğin bir kuvvetin ta kendisi.

Taşıdığı kodlar

Kadınları odağına alan hikâyelerin, daha çok kadın+’lar tarafından kurulmasının gerekliliğinin konuşulduğu bugünlerde, meseleyi içselleştirmiş bir işle karşı karşıyayız. Melodramik anlara düşülmüyor, beden objeleştirilmiyor fakat gerekli nedenlerle kan ve acı bolca yer ediniyor. Chloé Zhao, Julia Ducournau derken Audrey Diwan da son yılların güçlü yönetmen sineması örneklerinden birini ortaya koyuyor.

Karakterlere dair…

Anne, henüz oldukça genç. Gençlik ateşi ve minik flörtleşmelerle örülü dünyasında, hayallerini edebiyat ve akademi süslese de itaatlerin, kanunların radarına takılan bir karakter. Film boyunca kararlılığını sürdürerek bu sorunu çözmeye çalışan Anne; “sadece kadınların kaptığı, onları eve mahkum eden bir hastalığın” tek mücadelecisi. Tek çünkü kendisi ve destekçisi için hapisle eş değer şey, bir doktorun ağzından çıkan iki seçime bağlı: Kürtaj ya da düşük. Finale yaklaşılan anlarda, yalnızlık hissinin o kadar da baki kalmadığına, fısıltıların gerçekliğe ve tekilliğin çoğulluğa denk düşebildiğine inanmak mümkün yine de.

İzlemeden önce bilmeniz gerekenler

Yarıştığı 78. Venedik Film Festivali‘nde Altın Aslan’ı kazanan L’événement, Lübnan asıllı Fransız yönetmen Audrey Diwan’ın ikinci uzun metrajı ve Annie Ernaux’nun aynı isimli yarı otobiyografik romanının uyarlaması. Diwan ilk uzunu Mais vous êtes fous’da daha farklı kulvarlarda gezinmiş; kamerayı ilişkilerdeki toksik bağımlılığının tam üzerine tutmuştu.

Kimler sever?

Sahici bir seyir deneyimiyle, kürtaj hakkının gerekliliğine dair fikirlerini perçinlemek isteyen hemen herkes. Öte yandan bu deneyime hazırlıklı olmamak da gayet anlaşılır.

Hakkında konuşturuyor mu?

Geçtiğimiz günlerde düzenlenen 58. Antalya Altın Portakal Film Festivali’ndeki özel gösteriminde, filmin bayılmaya varan reaksiyonlar aldığını işitmiştik. Odağına aldığı kürtaj mevzusu hakkında gür sesli tartışmaları fitillemesi de cabası.