The Stone Roses’ın benimsediği limon sembolü nereden geliyor?

Manchester efsanesi The Stone Roses’ın kendi adını taşıyan ilk albümü tam 30 yıl önce, 2 Mayıs 1989’da yayınlandı. “Bugüne kadar Britanya’da kaydedilmiş en iyi albüm” kadar ileri derecede iyi eleştirilerle karşılanmanın ötesinde, The Stone Roses’ı “dinleyici favorisi” mertebesine ulaştıran yolun da başlangıcıydı bu albüm. O güne kadar makul kalabalıkların karşısına çıkan grup, bir sene sonra müzik tarihinin tanıklık ettiği en acayip konserlerden birine imza attı: 27 bin hayranının doluştuğu Spike Island’da 1990’lara damga vuracak Madchester akımını unutulmaz bir kutlamayla taçlandırdı.

Çıkış albümünün kapak hikâyesi

Albümün otuzuncu yıl dönümü, kapak resminin hikâyesini hatırlamak için de harika bir bahane. Stone Roses’ın sonraki yıllarda gelen neredeyse tüm yayınlarının kapakları gibi, bu kapak da gitarist John Squire’ın elinden çıkma özgün bir iş. Squire, Stone Roses imajını dünyaya tanıtan “Bye Bye Badman” isimli bu resminde Amerikalı soyut dışavurumcu ressam Jackson Pollock’tan ilham almış. Resim, doğrudan 1968 Paris isyanına referansta bulunuyor. Hikâyeye göre Ian Brown, zamanında Mayıs 1968’de Paris Olayları’na katılmış bir Fransız ile tanışmış ve bu sayede polisin attığı biber gazından korunmak için limon kullanıldığını öğrenmiş. Yani Stone Roses’ın bu kapağın ardından sembolü haline gelen limonları, “protesto” ve “başkaldırıyı” temsilen, buradan ilham alıyor. Sonrasında Ian Brown ve John Squire, 1968 Paris Olayları’na dair Channel 4’da yayınlanan bir belgeseli izlemiş ve çok etkilenmişler. Albümdeki “Bye Bye Badman” adlı şarkı da böylece ortaya çıkmış. Ancak kapağın hikâyesi bununla da sınırlı değil. Squire, resmin arka planı için de grubun 1988’de University of Ulster’da bir konser vermek üzere ziyaret ettiği Kuzey İrlanda’daki volkanik oluşum Devler Kaldırımı’nın büyüleyici doğasından esinlendiğini söylüyor.