Nâzım Hikmet, Cem Karaca, Islandman ve 65 yıllık bir seyir

Tolga Böyük’ün 2010’da solo proje olarak start verdiği Islandman, zaman içinde üç kişilik bir etnik dans mekanizmasına dönüştü. Dünyanın dört bir yanından toplanan ilhamlar, sesler, gelenekleri tek potada eriten grubun son yayını geçtiğimiz bahar ayında Music For Dreams aracılığıyla paylaşılan Bahar isimli EP olmuştu. Bu kez 65 yıl önce yazılmış bir Nâzım Hİkmet şiiri, Cem Karaca yorumu ve Islandman prodüksiyonunu buluşturan bir tekli var karşımızda.

“Yorgunum Kaptan”ı Türkiye’ye dönme umudunu yitirdiği günlerden birinde, 1 Temmuz 1957’de yazmış Nâzım Hikmet. 80’lerde Almanya’daki yıllarında bu şiiri şarkılaştıran Cem Karaca, şiirle kurduğu ilişkiyi o dönemki bir röportajında şöyle anlatmış: “Ben yurt dışına çıkıp geriye dönemeyecek duruma geldiğimde etimde, kanımda, yüreğimde, beynimde, her yerimde yaşamaya başlamıştım Nâzım’ın yaşadığı ıstırabı.” 

cem karaca die kanaken plak

Cem Karaca yorumuyla “Çok Yorgunum” ismini alan parça, müzisyenin Henry Böseke ve Martin Burkert’in 1984’te kaleme aldığı Ab in den Orient-Express adlı tiyatro oyunu için kaydettiği Die Kanaken albümünün son şarkısıydı. Albüm, ismini Almanların yabancıları tanımlamak için kullandığı argo bir kelimeden alıyor. 

Gelelim bugün dinlediğimiz Islandman versiyonuna… Tolga Böyük, Die Kanaken albümünün tek 45’liği olan “Yorgunum Kaptan”ı plaktan dinledikten sonra hem şarkıyla hem dönemin koşullarıyla bağ kurmuş ve bu düzenlemenin yolu kendiliğinden çizilmiş. Parçanın stüdyo kaydı, EMGE etiketiyle ilk kez yayında ama daha önce kimi Islandman konserlerinde dinlemiş olma ihtimaliniz yüksek. Orijinal Cem Karaca vokalleri ve gitar akorlarıyla açılan parça, kısa süre içinde Islandman’in imza egzotik tını ve ritimlerine bürünüyor.