Benzemez Dijital Sana: Feza Çaldıran yanıtlıyor
Benzemez Dijital Sana, Bant Mag.’ın Tunç Fotoğrafçılık iş birliği ile hayata geçirdiği, analog fotoğrafa adanmış yeni çevrimiçi sergisi. İstanbul’un köklü fotoğraf stüdyolarından Tunç Fotoğrafçılık’ın yeni ürünü NEVO filmini çıkış noktası olarak alan sergi sadece fotoğraf değil, farklı alanlarda da üretimlerde bulunan 15 sanatçıyı konuk ediyor. Buraya tıklayarak sergiyi gezebilirsiniz.
Serginin sanatçı seçkisi fotoğraf sanatçıları Aylin Güngör ve Ayşegül Karacan tarafından yapıldı. Sergiye katılan her sanatçıya iki adet NEVO film verildi ve fotoğraflar bu filmlerle ve sadece analog kameralarla çekildi. İçerik konusunda herkes tamamen serbestti.
Serginin 15 katılımcısına sorduk: Sergideki fotoğraf(lar)ını nasıl anlarda, nerede ve ne hislerle çektiler? Analog fotoğrafçılık ve hissiyatı günümüz dijital dünyasında onlar için nasıl bir ayrışma taşıyor? Fotoğraf makinesinin arkasında olmak ne ifade ettiriyor? İç dünyaları fotoğrafladığı dış dünyalara nasıl yansıyor? Son zamanlarda kendileriyle ilgili keşfettikleri bir şey oldu mu? Önümüzdeki günlere dair paylaşabilecekleri ne gibi havadisler var?
Feza Çaldıran yanıtlıyor
“Fotoğraf makinesine film takmak, deklanşörüne basmak, renk skalası gerçekçiliği büyüleyiciydi. Haydarpaşa tren istasyonundaydım, film çekimini beklediğim için vaktim vardı. Akşam üzeri ışık için güzel bir zamandı. Fotoğrafları çekmemi, Fatih’in doğal hâli ve bakışı sağladı.”
“Sergi için teklif geldiğinde çok heyecanlandım, yıllar sonra negatif film çeken bir fotoğraf makinesiyle çekim yapacaktım. Uzun süreli film çekim programım vardı. Sanat ekibinde çalışan Fatih’i çekmeye karar verip, doğal halinde fotoğraflama hissi heyecanlıydı. Fotoğraf makinesine film takmak, deklanşörüne basmak, renk skalası gerçekçiliği büyüleyiciydi. Haydarpaşa tren istasyonundaydım, film çekimini beklediğim için vaktim vardı. Akşam üzeri ışık için güzel bir zamandı. Fotoğrafları çekmemi, Fatih’in doğal hâli ve bakışı sağladı.”
“Görüntü yönetmenliğine başladığımda analog film kameralarıyla çalışıyordum. Kendimi daha çok geliştirmek için analog fotoğraf makineleriyle çekim yaparak deneyim kazanıyordum. Günümüz kameraları dijitale geçince analog çekim tecrübelerim benim şu anki çekim tasarımlarıma harika katkılar sağladılar.”
“Fotoğraf makinesinin arkasında olmak benim için heyecan verici; vizörden bakıp kadrajı ayarlamaya çalışmak, ışığın doğru zamanını beklemek harika bir his.”
“Görüntü yönetmenliği yaparken senaryomun anlattığı atmosferi duygularımla görselliğe dönüştürmek hep ilham kaynağım oldu. İç dünyamdaki ruh halim dış dünyamdaki yarattığım kadrajlarıma öylece yansıyor. Fotoğraflarımla ilgili fikirler bana daha çok fotoğraf çekmem gerektiği hissini veriyor.”
“Günümüzdeki ekipmanların hem fotoğraf çekme hem de video çekme özelliklerinden dolayı benim yaptığım işe katkıları oldukça fazla. Gerektiğinde video, gerektiğinde fotoğraf olarak iki şekilde katkı sağlıyorlar.”
“Son zamanlarda kendimle ilgili keşfettiğim şeye gelince, pandemi süreciyle evlere kapandığınız günlerde kendime, aileme ve arkadaşlarıma daha çok zaman ayırmam gerektiğini fark ettim.”
“Önümüzdeki günler için havadisim ise, Netflix için çekimlerini tamamladığımız senaryosunu Hakan Günday’ın yazdığı, yönetmenliğini Onur Saylak’ın yaptığı Uysallar dizisini seyretme durumu olacak.”