Ryuichi Sakamoto ile yeniden Tong Poo

Japon besteci, piyanist ve prodüktör Ryuichi Sakamoto, 45 yıla yaklaşan kariyerinin ilk harikalarından biri olan “Tong Poo”yu yeniden yorumladı. Ünlü modacı Junya Watanabe’nin Bahar/Yaz 2022 kreasyonunu tanıttığı defile için.



“Tong Poo”; Ryuichi Sakamoto, Yukihiro Takahashi ve Haruomi Hosono üçlüsünün kurduğu Yellow Magic Orchestra’nın 1978 tarihli ilk albümünde yer alıyordu. Davul makineleri, synthesizerlar, dijital sesler ve dahasıyla yarattıkları sonik evren, 1980’lerde Japonya’yı kasıp kavuracak electropop furyasına öncülük etti. “Tong Poo”, Alfa Records’ın albüm çıkmadan önce kulüplerde çalmak üzere DJ’lere dağıttığı ilk parçaydı ve Yellow Magic Orchestra hikâyesinin fitilini ateşlediği kabul ediliyor.

Ryuichi Sakamoto da kariyerinin farklı duraklarında bu şarkıyı yeni filtrelerden geçirip, farklı enstrümantasyonlarla farklı versiyonlarına hayat verdi. “Tong Poo for JUNYA WATANABE” adını verdiği yeni uyarlamasında piyano dokunuşlarına yaylı partisyonları eşlik ediyor.

“Tong Poo”, 20. yüzyıl küresel müzik sahnesinin dönüm noktası olan bestelerinden biri. Hem Ryuichi Sakamoto, hem Yellow Magic Orchestra, hem J-Pop / city pop gibi Japonya merkezli müzik akımları hem de elektronik müziğin seyrini derinden etkilemiş bir şarkı. Yazılmasından yaklaşık 45 yıl sonra yeniden şekil değiştirerek, farklı bağlamlarla karşımıza çıkan şarkıya dair pek bilinmeyenleri derledik.

Ryuichi Sakamoto’nun ilk YMO bestesi

Şarkı, Yellow Magic Orchestra’nın kendi ismini taşıyan ilk albümünde solo Ryuichi Sakamoto bestesi olan tek şarkı. Mevzu bahis albümden bir ay önce de ilk solo albümü Thousand Knives’ı yayımlamıştı. Bu parça da aslen o koleksiyon için yazılmış fakat sonra YMO için daha uygun olduğuna karar verilerek ayrılmış.

Çin’den gelen ilham

O dönem yalnızca 10 adet üretilmiş olan Roland MC8 Micro-Composer’ın kullanıldığı, yayımlanmış ilk kayıtlardan biri “Tong Poo”. Sonik anlamda zamanı için yenilikçi olsa da şarkı ilhamını 1966-1976 aralığında Çin’de yaşanan kültürel devrimden alıyor. Ryuichi Sakamoto, besteyi dönemin klasik Çin müziğinden etkilenerek yaptığını söylüyor. Hatta hayali, Pekin Senfoni Orkestrası’nın çalacağı türden bir parça yapmakmış.

İngilizce vokaller

Albümün 1979’da A&M Records tarafından piyasaya sürülen ABD edisyonunda, “Tong Poo”nun farklı bir versiyonu duyuluyor. J-Pop’un imza figürlerinden, Haruomi Hosono’nun da yakın arkadaşı olan Minako Yoshida’nın sesinden birtakım İngilizce cümleler serpiştirilmiş bu versiyona. Fakat bu hamlenin grubun rızasıyla olup olmadığı konusu hâlâ muamma. Nitekim sonraki yıllarda yayımlanan herhangi bir versiyonda bu vokal partisyonları kullanılmadı. Ayrıca albümün ABD baskısında, İngilizce konuşan dinleyicilerin aklında daha kolay yer etmesi için şarkının ismi kapakta “Yellow Magic (Tong Poo)” olarak geçirilmiş.

Akiko Yano ve Ryuichi Sakamoto
Akiko Yano versiyonu

Ryuichi Sakamoto’nun eşi ve Yellow Magic Orchestra’nın canlı performans orkestrasının bir parçası olan Akiko Yano, “Tong Poo”yu kendine has dokunuşlarıyla coverlayan müzisyenlerden biri. Yano’nun dördüncü stüdyo albümü Gohan ga Dekitayo’da (1980) yer alan “Tong Poo”, orijinal versiyona göre daha sakin ve kırılgan bir atmosfere sahip. Hatta Akiko Yano şarkıya kendi sözlerini de yazıp harika vokal oyunları da yapmış. YMO da 1980’deki dünya turnesinde şarkıyı (enstrümantal olsa da) Akiko Yano’nun düzenlemesiyle çalmış. Akiko Yano’nun 2015 tarihli Welcome to Jupiter derlemesinin açılışını da yenilenmiş prodüksiyonuyla yine “Tong Poo” yapıyor.

The Orb remiksleri

Alex Paterson ve Jimmy Cauty’den oluşan, İngiltere’nin ambient house akımına yön vermiş The Orb; 90’ların başında YMO ile güçlerini birleştirdi. YMO vs The Orb ismiyle, yalnızca Japonya’da ve sınırlı sayıda basılan The Tong Poo Remixes plağı için parçayı farklı yaklaşımlarla işleyerek 3 harika remiks yapmış Paterson – Cauty ikilisi.