Z Raporu 2022: Özgürcan Uzunyaşa

Kurgucu, senarist, yönetmen, yapımcı olarak çalışan; aynı zamanda yazarlık ve editörlük de yapan Özgürcan Uzunyaşa reji ve senaryodaki hâkimiyetiyle dikkat çeken bir isim. Patriyarkal düzenin çürümüşlüğü içinde kendini bulmaya ve ısrarla sahip çıkmaya çalışan genç bir kadını anlatan son filmi cehennem boş, tüm şeytanlar burada; maruz bırakılan tacizin hissettirdiklerini klişelere geçit vermeyen bir bakışla ele alışıyla, iç içe geçmiş gerçeklikleri yetkin teknik dokunuşlarla aktarışıyla ve kısa süresine rağmen izleyende kallavi bir intiba bırakışıyla etkileyici bir çalışma. 59. Antalya Altın Portakal ile 23. İzmir Kısa Film Festivali’nden ödüllerle ayrıldığını da ekleyelim.

Özgürcan Uzunyaşa 2022 değerlendirme anketimizi doldurdu: 2022 bir film olsaydı hangisi olurdu? Bu yıl yediğin en lezzetli yemek? Çektiğin en iyi fotoğraf? Buyrunuz Özgürcan Uzunyaşa Z Raporu’na.

2022’yi üç kelimeyle özetle.

Endişe, heyecan, şüphe.

2022’den içinde kalan bir şey?

Hakkını verememiş olduğum işler, insanlar. “Hayır” diyemediklerim çok içimde kaldı. Yapmasaydım içimde kalırdı belki ama yaptığım için de içimde kaldı. Girdi mi kalıyor öyle.

Bir de, bir de! Dünya Kupası’nda iki maçı izleyemedim; iki ödül törenine denk geldiği için. Biri Arjantin – Hollanda maçı, diğeri de FİNAL MAÇI!

2022’den yeniden yaşamak isteyeceğin bir gün/an?

İki gün var. Biri, cehennem boş, setinin ilk günü. Diğeri, Bengi ile aylar sonra görüşüp Koşuyolu’ndan Validebağ Korusu’na gidip, bol bol türk kahvesi içtiğimiz, set sonrası sakinliği.

Everything Everywhere All at Once

2022 bir film olsaydı hangi film olurdu sence?

Everything Everywhere All at Once.

Bu benim için böyle ama birçok kişinin aynı şekilde hissettiğini biliyorum. Filmin iyiliğinden kötülüğünden bağımsız olarak konuşuyorum. Hepimiz, her yerde aynı anda gibi hissettik bence. O kadar çok işle aynı anda uğraşıyordum ki birden fazla kimliğimle dünyada aynı anda var oluyormuş gibi hissettim. Çok fazla yeni sosyal çevrelere dâhil olmak zorunda kaldım, birbirini hiç tanımayan yeni tanıdıklarım oldu. Karşı karşıya getirsen, herkes beni başka anlatır birbirine. Bu açıdan zaten filmin, yeni dünyaya ait bir sinema diline sahip nadir filmlerden biri olduğunu düşünüyorum.

2022’de en çok dinlediğin albümler

Red Army Choir,
Bir Zamanlar 1-2-3-4-5,
Bütün Ayazların Ortasında.

2022’de en çok dinlediğin şarkılar?

Rana Alagöz – Öpmek Geldi İçimden,
Alla Pugacheva – Million of Scarlet Roses,
Asu Maralman – Yollar.

2022’de keşfettiğin harika grup/müzisyenler?

Alla Pugacheva,
Ayna (Yeniden keşif diyelim, dönüp dönüp Ayna dinliyorum. Güneş gözlüğüm yok, saçım da var ama kısmet).

2022’de izlediğin filmlerden favorilerin?

Birlikte, Yalnız (Yön: Kasım Ördek),
Le daim / Deerskin (Yön: Quentin Dupieux),
Nope (Yön: Jordan Peele),
Everything, Everywhere, All at Once (Yön: Daniels).

2022’de izlediğin dizilerden favorilerin?

The Rehearsal,
How to with John Wilson.

2022’de keşfettiğin harika bir yönetmen?

Quentin Dupieux.

Şimdi mi keşfettin? Evet. Daha önce çok defa önerilmişti bana ama izlememiştim hiç. Bengi’yle izledik ve hayran kaldık. Çok güzel. Çok zekice. Çok.

Nezaket Erden, Sevgili Arsız Ölüm – Dirmit
Kaynak: Tiyatro Hemhâl

2022’de seni en çok etkileyen oyunculuk performansı?

Öyküsu Özyürek’in cehennem boş, tüm şeytanlar burada’daki performansı tabi ki. (Kendi filmine referans veren yönetmen seviyesini yakaladıktan sonra dışarıdan da örnek vereyim.)

Bu yıl Nezaket Erden’in Sevgili Arsız Ölüm – Dirmit’ini tekrar izledim. Yıllar yıllar önce, Moda Sahnesi’ndeki ilk oyunlarında izlemiştim. Bu yıl tekrar izlemeye gittiğimde, dört yıl önce ne hissettiysem hepsi bir kuyudan çekilir gibi tekrar geldi. O kadar etkileyici bir performans ki… İnsanın ta derinlerinde bir yerleri kazıyıp çıkarıyor. Yıllar sonra aynı şeyleri hissetmiş olmam bana bunu gösterdi. Çok etkileyici, tek başına, seni alıp geçmişine, kimliğinin özüne götürüyor.

Bu yıl yediğin en lezzetli yemek?

Özgürcan: Bu yıl yediğimiz en iyi yemek neydi ya sence?
Bengi: Hmm, ben aslında en çok senin yaptığın yemekleri seviyorum.

Kaen’deki Rock Tempura Shrimp gerçekten kusursuz. Bir sürü güzel ve kötü yemek yedim, güzel yemek yolunda hacı oldum. Ama tuhaf bir şekilde, ilk kez yediğim Cannoli’yi çok sevdim. Normalde ekşi, mayhoş tatlılardan hiç hoşlanmam. Güzel bir doğum gününde, tatlı bir yemekti. Fakat bir süredir tadı damağımda.

Bu yıl edindiğin bir mutfak alışkanlığı?

Sonunda yıllardır yapmak istediğim; 48 saat bal, zencefil, sarımsak ve bilimum baharat ile marine etme olayını bu yıl yaptım. Ortaya çıkan sonuç muhteşemdi. O kadar iyiydi ki yedikten sonra ömrümüzün son anlarını yaşıyor gibi hissettik. İkimiz de birbirimizin farkında olmadan uyuyakalmışız. Çıkıp yürüyüş yapmamız gerekti.

Bu yıl çektiğin en iyi fotoğraf?

korkuyu beklerken

Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinin sabahında, Üsküdar-Karaköy vapur iskelesindeyim. Tüm yol boyunca, Zeynep Kamil’den Üsküdar’a kadar, tüm televizyonlar açık, minibüs bekleyen kahvenin önünde duran insanlar, herkes haberlere bakıyor. Herkes sessiz ve tedirgin. Ben, okuma provasına gidiyorum. Vapur, iskeleye yanaşıyor. Dört kişi, yerlerinden kımıldamadan, televizyonda işgali izliyor. Bir yorumcu, Türkiye’nin durumunu anlatıyor. Vapur, iskeleye yanaşıyor. Fotoğrafın adı: korkuyu beklerken.

Bu yıl en çok vakit geçirdiğin kitap?

Lütfi Ö. Akad, Işıkla Karanlık Arasında

Setten önce, defalarca kez rastgele kısımlarını açıp açıp tekrar okudum. Filmciliğin çilesini, keyfini, umutsuzluğunu ve umudunu tekrar tekrar görmekten başka insanı film yapmaya iten bir şey daha yok. Çok şanslıyız ki bu topraklardan Lütfi Ö. Akad geçti ve Türkçe olarak bu müthiş kitabı yazdı.

Bu yıl keşfettiğin bir podcast?

Üretim Kaydı – Esra Ece Kuleci,
Murder & Coffee – budi yapım.

2023 seni neden heyecanlandırıyor?

2023 beni endişelendiriyor ama olumsuz konuşmuyoruz galiba.

Hayatımı devam ettirebilmek için yapmak zorunda olduğum her şeye set çekip, radikal kararlar almayı planlıyorum. Daha çok üretip, daha az çalışmayı hedefliyorum. Aç kalmazsam, her şey çok heyecan verici olacak.