96. Oscar Ödülleri: Kimler ödüle yakın?

Yazı: Merdan Çaba Geçer

Oscar deyip geçmeyin, ödül sezonu dipsiz bir kuyu. Aylar öncesinden kurdelesi kesilip, çeşitli duraklar sonrası Akademi Ödülleri ile noktalanan, takip etmesi pek keyifli bu sezonun öyle fanatikleri var ki bahis sitelerine para yatırıyor; değil kimlerin kazanacağı, sunucunun yapacağı şakadan en çok hangi renk kıyafetin giyileceğine kadar türlü tahminde bulunuyorlar. Oldukça güçlü bir sinema yılını kapsayan sezonda elbet hiçbir yere para kaptırmadık fakat bir Bant Mag. geleneği olan Oscar tahmini dosyasını es geçmeyelim; ödüle uzanmaya yakın olanlara göz atarken, geride kalan sinema senesini de analım istedik.

Malum; sosyal medya hesapları, sinema forumları ve ödül tahmin siteleri “Kimler kazanır?” listeleriyle dolup taşmakta. Kimi sürpriz sonuçlar göreceğimiz aşikâr elbette; yine de çoğu kategorinin öne çıkan, favori konumda olduğu söylenen adayları da mevcut. Buradan hareketle, yarıştaki genel tabloya dair fikir sahibi olmak isteyenler için -En İyi Kısa Film, En İyi Kısa Animasyon ve En İyi Kısa Belgesel harici- tüm dalları masaya yatırdık. 

96. Akademi Ödülleri 10 Mart Pazar’ı 11 Mart Pazartesi’ne bağlayan gece 01:30’da, Disney+ Türkiye üzerinden canlı yayımlanacak törenle sahiplerini bulacak. Önden tüm aday listesini incelemek isteyenleri buraya alalım.

FİLM, YÖNETMEN, SENARYO

Elinde altın heykelciklerle manşetleri süslemiş bir Christopher Nolan fikrine kendimizi hazırlayalım zira –Crash ve Moonlight senelerinde olduğu gibi şok edici bir sonuç zarftan çıkmadığı sürece- En İyi Film ve En İyi Yönetmen kategorilerinde tablo çok net. Nolan usulü biyografi Oppenheimer, Oscar’ın habercisi kabul edilen bütün ödül törenlerinde, içinde En İyi Film ve En İyi Yönetmen geçen hemen her ödülü alarak sezonu domine etti; dolayısıyla bu iki dalda heyecan aramaya çalışmak ne kadar gerekli, tartışılır. Filmin ABD’li eleştirmenler tarafından göklere çıkarılması, yılın gişe canavarlarından birine dönüşmesi ve yönetmenin artık ödüllendirilmesi gerektiğine dair oluşturulan algı; Oppenheimer’ın yarattığı momentuma katkı sağlayan etkenler arasında. 

Üzerine çene çalmanın daha zevkli olduğu iki kategori ise ibrenin American Fiction ve Anatomy of a Fall’dan yana döndüğü Özgün Senaryo ve Uyarlama Senaryo. IndieWire’ın Genel Yayın Yönetmeni Anne Thompson’a göre BAFTA sonrası gözümüzü bu iki yapımdan ayırmamamız gerekiyor ki sezonu takip ettiyseniz, bu yoruma hak vermemek zaten pek güç. Oppenheimer’ın BAFTA’da ödülleri silip süpürürken Uyarlama Senaryo’da American Fiction tarafından ekarte edilmesi, ne kadar güçlü bir yarışçıyla karşı karşıya olduğumuzu gösterir nitelikte. (Filmin Scripter Ödülü, Critics’ Choice ve Indie Spirit zaferleri de unutulmasın.) Altın Palmiye sahibi ve BAFTA tarihinde En İyi Özgün Senaryo dalında ödüle uzanmış 5. “uluslararası film” olan Anatomy of a Fall ise Golden Globe’un tek senaryo ödülüne uzanarak, diğer adayların umutlarını şimdiden başka bahara bıraktı gibi.


En İyi Film

Ödüle Yakın: Oppenheimer. Sezon boyunca başka hiçbir filmin esamesi okunmadı.
Alternatif: Aradığınız alternatife ulaşılamıyor.

En İyi Yönetmen

Ödüle Yakın: Hayırlı uğurlu olsun Christopher Nolan (Oppenheimer).
Alternatif: Yok öyle bir şey.

En İyi Özgün Senaryo

Ödüle Yakın: Şimdiden as bayrakları Fransa. Anatomy of a Fall.
Alternatif: The Holdovers veya Past Lives. (Üzülür müyüz, asla.)

En İyi Uyarlama Senaryo

Ödüle Yakın: American Fiction tek Oscar’ını burada kapar.
Alternatif: Yine de –The Zone of Interest dışındaki- adaylar için umutlar tükenmiş değil.

OYUNCULUK KATEGORİLERİ

Yılın kazananı en meçhul kategorisi olan En İyi Kadın Oyuncu ile başlayalım. Normal şartlarda sezonun törenlerini tarayıp çeşitli yol göstericileri baz alır ve heykele kimin uzanacağına dair fikir birliğine varırdık ancak Lily Gladstone’un (Killers of the Flower Moon) Golden Globe ve SAG, Emma Stone’un ise (Poor Things) Golden Globe ve BAFTA zaferleriyle sular bulandı. Bağımsız sinemanın sevdiği isimlerden Gladstone’un önlenemez yükselişi ve tarihte bu kategorinin ilk Amerikan Yerlisi kazananı olma ihtimalinin karşısında; hâlihazırda bir Oscar’ı bulunan Stone’un gösterişli mi gösterişli performansı konumlanıyor. An itibarıyla Clayton Davis (Variety), Anne Thompson (Indiewire), Matt Neglia (Next Best Picture), Eric Deggans (NPR), Erik Anderson (Awards Watch) gibi uzmanlar Gladstone’un kazanacağı konusunda fikir birliğine varmış görünmekte.

Normalde kırmızı halılarda, sektör etkinliklerinde görmeye pek alışık olmadığımız Cillian Murphy (Oppenheimer), sezon boyunca gizleyemediği sosyal anksiyetesi ile kitleler tarafından ilginç bir sempati kazandı. Büyük oranda gözleriyle oynadığı performansı da hemen herkes tarafından belli bir takdirle karşılandı. Ancak ödülünün cepte olduğunu söylemek abartılı olur zira terazinin öteki ucunda, Critics’ Choice tarafından ödüllendirilen, Golden Globe’u da boş geçmeyen Paul Giamatti (The Holdovers) gerçeği var. Gecenin muhtemel yıldızının Oppenheimer olacağını hesaba kattığımızda, Murphy’nin şansı daha yüksek elbette.

Daha sezonun başında arkalarına dev bir rüzgâr alıp, hemen her durakta ödül bırakmayan iki performans el sallıyor En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu ve En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu’da: Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers) ile Robert Downey Jr. (Oppenheimer). Bu ikilinin kendi kategorilerinde ödül kazanacağı o kadar garanti ki bahsi geçen bahis sitelerinde para kazandırma ihtimalleri en düşük isimler arasındalar. Aman, “Risk budur.” denmesin.


En İyi Kadın Oyuncu

Ödüle yakın: Lily Gladstone (Killers of the Flower Moon) ve Emma Stone (Poor Things) arasında iki başlı bir yarış var. Gladstone bir adım önde gibi.
Alternatif: Diğer adaylar bu ikiliden birini alkışlamakla yetinecekler.

En İyi Erkek Oyuncu

Ödüle yakın: Yürüyen anksiyete Cillian Murphy (Oppenheimer), elinde Oscar’ıyla sahnede soğuk terler dökecek gibi.
Alternatif: Paul Giamatti’yi (The Holdovers) bir zafer sonrası daha In-N-Out Burger’da ziyafet çekerken görür müyüz? Belki.

En İyi Yardımcı Kadın Oyuncu

Ödüle yakın: Bir ödül konuşmasıyla daha göz pınarlarımıza teşebbüs etmesi muhtemel Da’Vine Joy Randolph (The Holdovers).
Alternatif: Zarflar karışmadıkça imkânsız.

En İyi Yardımcı Erkek Oyuncu

Ödüle yakın: Hadi yine iyisin Robert Downey Jr. (Oppenheimer).
Alternatif: Diğer adaylardan sadece Ryan Gosling’i (Barbie) sahnede görürüz, o da “I’m Just Ken” canlı performansı için.

ULUSLARARASI FİLM, ANİMASYON, BELGESEL

Fransa’nın skandal bir kararla Oscar temsilcisi olarak Anatomy of a Fall’u yollamamasıyla meydan boş kalınca, Uluslararası Film’de oklar hem En İyi Film hem de En İyi Yönetmen adaylığı bulunan The Zone of Interest’e (Birleşik Krallık) dönmüş durumda. “Ben ısrarla bir alternatif arıyorum.” diyenler, Society of the Snow (İspanya) ve İlker Çatak imzalı The Teachers’ Lounge’dan (Almanya) gözlerini ayırmayabilirler.

En İyi Animasyon’da kafalar biraz karışık çünkü bir yandan eleştirmen birlikleri tarafından göklere çıkarılan ve Hayao Miyazaki’nin veda filmi olması nedeniyle büyük ilgi gören The Boy and the Heron, bir yandan da sektöre taze bir soluk getirmiş Oscar ödüllü ilk filmin başarısını sürdüren Spider-Man: Across the Spider-Verse’ün eli çok güçlü. Sezon boyunca çeşitli ödül birlikleri de ikisinden birini seçerek, tahmin yapmamıza pek yardımcı olmadı maalesef. Görüleceği üzere Gold Derby’de bile kafalar karışık.

Kafamızı En İyi Belgesel’e çevirdiğimizde ise rakipsiz bir filmin ödüle koştuğunu görüyoruz: 20 Days in Mariupol. Geçtiğimiz günlerde gerçekleşen 39. Independent Spirit töreninde Filistin’in işgaline karşı yapılan protestolara tepkisiz kaldığına şahit olduğumuz Hollywood ahalisi, Ukrayna’nın işgali konusunda çok daha belirgin bir politik duruş sergiliyor. İzlemesi de hazmetmesi de kolay olmayan 20 Days in Mariupol favori konumda ancak Akademi’nin bu dalda sürpriz yapmayı sevdiği de bir köşeye not edilsin.


En İyi Uluslararası Film

Ödüle yakın: The Zone of Interest (Birleşik Krallık). Jonathan Glazer’a Oscar çok yakışacak.
Alternatif: İlla sürpriz arayanlara Society of the Snow (İspanya) veya The Teachers’ Lounge (Almanya).

En İyi Animasyon

Ödüle yakın: Miyazaki sevdasına yenik düşmeleri temennisiyle, The Boy and the Heron.
Alternatif: Spidey, nefesini ensesinde hissettiriyor.

En İyi Belgesel

Ödüle yakın: 20 Days in Mariupol zaferini öngörmek zor değil.
Alternatif: Pek olası gözükmüyor ama Four Daughters diyelim.


TEKNİK KATEGORİLER

En İyi Kurgu

Ödüle yakın: Oppenheimer
Alternatif: Anatomy of a Fall

En İyi Görüntü Yönetimi

Ödüle yakın: Oppenheimer
Alternatif: Killers of the Flower Moon veya Poor Things

En İyi Prodüksiyon Tasarımı

Ödüle yakın: Poor Things
Alternatif: Barbie

En İyi Kostüm Tasarımı

Ödüle yakın: Barbie
Alternatif: Poor Things

En İyi Makyaj & Saç Tasarımı

Ödüle yakın: Maestro veya Poor Things
Alternatif: Diğer adaylar için ihtimaller düşük görünmekte.

En İyi Özgün Müzik

Ödüle yakın: Oppenheimer
Alternatif: Killers of the Flower Moon

En İyi Özgün Şarkı

Ödüle yakın: “What Was I Made For” (Barbie)
Alternatif: “I’m Just Ken” (Barbie)

En İyi Ses

Ödüle yakın: Oppenheimer
Alternatif: The Zone of Interest

En İyi Görsel Efekt

Ödüle yakın: Godzilla Minus One veya The Creator
Alternatif: Diğer adaylar için ihtimaller düşük görünmekte.