ARTER’in çevrimiçi rehberli turları beş yeni sergiyle başlıyor

Pandemi sürecinde düzenlenen ARTER’in çevrimiçi rehberli turları yeniden start alıyor.

5 Ekim’de başlayacak turlarda, her hafta farklı bir tema takipçilerle paylaşılacak. Ekim, kasım ve aralık aylarında devam edecek turlar, her pazartesi 19.00-20.00 saatlerinde gerçekleşecek. Sınırlı sayıda katılımcıyla düzenlenen turlara katılmak için etkinlik tarihinden önce [email protected] adresinden rezervasyon yaptırmak gerekiyor.

Sonbaharı; Dinleyen Gözler İçin, Yağmur Ormanı V (varyasyon 3), Gökcisimleri Üzerine, KP Brehmer: Büyük Resim ve Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür sergileriyle ağırlayan ARTER’de Cevdet Erek: Bergama Stereotip ve Altan Gürman sergileri de hâlâ görülebilir.

Dinleyen Gözler İçin

Müzikle güçlü bir bağ kuran 23 yapıta yer verilen sergide, ziyaretçiler galeri alanına hâkim olan sessizliğin içinde yapıtlardan yükselen “sesleri” keşfetmeye ve hayal etmeye davet ediliyor. Sergi, duyu sistemine içkin yaratıcı ve imgesel güçleri keşfetmeye engel olan sis perdesini aralayarak dinleme ve görme biçimlerini farklılaştırmaya teşvik ediyor.

Yağmur Ormanı V (varyasyon 3)

Bu etkileşimli yerleştirmede büyük şamandıralar, plastik fıçılar, bakır kazan, saksı ve badminton raketi gibi 20 buluntu ve yapılandırılmış nesne havada asılı şekilde mekâna yayılırken, farklı biçimlerde müdahale edilip birleştirilmiş nesneler önceden kaydedilmiş ses dosyalarından gelen sinyallerle titreşerek izleyicilerin keşfine açık bir biçimde gelişimini sürdüren bir ses ortamı meydana getiriyorlar.

Gökcisimleri Üzerine

Yirmi sekiz sanatçılık karma sergi, var olanların bir araya gelme ve dağılma biçimlerini, ilişki kurma tarzlarını, birbirlerine mesafe alma ve yakınlaşma yollarını birlikte düşünmeye davet ediyor. Serginin başlığı, maddesel bir ortaklık kavrayışının imkânlarına ve olası kısıtlarına dikkat çekmeyi amaçlıyor. Gökbilimci ve astrobiyolog Carl Sagan’ın 1980’lerin başında ifade ettiği “Hepimiz yıldız tozuyuz” sözünde vurgulanan bu ortaklık düşüncesi serginin temel sorularından biri.

KP Brehmer
Bir İşçinin Ruhu ve Duyguları, Whitechapel Versiyonu, 1978-1980
Tuval üzerine akrilik boya
2 parça, her biri 111 x 604 cm
Arter Koleksiyonu
Fotoğraf: flufoto

KP Brehmer: Büyük Resim

KP Brehmer’in (1938–1997) üretiminden kapsamlı bir seçkiyi bir araya getiren sergi, sanatçının esin kaynaklarını ve çalışma yöntemlerini ortaya koyan bir retrospektif sunuyor. Sergi, aynı zamanda yapıtlarının sanat tarihindeki referanslarını ve soyut sanat, Pop Art, Fluxus ve Kapitalist Gerçekçilik gibi akımlarla yakınlıklarını açığa çıkarıyor.

Alev Ebüzziya Siesbye Tekerrür
Küratör: Eda Berkmen
Sergiden yerleştirme görüntüsü, 2020
Fotoğraf: flufoto

Alev Ebüzziya Siesbye: Tekerrür

Alev Ebüzziya Siesbye’nin Tekerrür başlıklı kişisel sergisi, sanatçının 2019’da bu sergi için ürettiği yüksek pişirimli seramik çanaklardan oluşuyor. Alev Ebüzziya yapıtlarında, renk, şekil ve boyut farklarını en aza indirgeyerek, tekrar eden formlar arasındaki nüansların keşfini izleyiciye bırakıyor.

Cevdet Erek: Bergama Stereotip

Cevdet Erek’in Bergama Stereotip başlıklı kişisel sergisi, sanatçının Arter’deki galeri mekânına özel olarak tasarladığı sesli bir mimari yerleştirmeden oluşuyor. Sanatçının Almanya’nın Bochum şehrindeki Turbinenhalle’de Ruhrtriennale kapsamında ilk kez 2019 yılında sergilediği, ardından Berlin’deki Hamburger Bahnhof Müzesi’nin tarihî binasında gösterilen Bergama Stereo başlıklı yapıtının devamı ve bir varyasyonu niteliğindeki bu yerleştirme, hareket noktası olarak aldığı Büyük Bergama Sunağı’nı yeniden yorumluyor.

Altan Gürman

1976’da erken yaşta hayata veda eden Altan Gürman’ın 1965’ten ölümüne dek üretmiş olduğu yapıtlarının büyük bir bölümü ve arşivi, eşi Bilge Gürman tarafından yıllarca özenle bir arada tutulup korunduktan sonra, 2013 yılında, misyonlarından biri de Türkiye’de çağdaş sanat üretiminin belleğini tutmak olan Arter’in koleksiyonuna eklendi. Altan Gürman, Türkiye’de çağdaş sanatın öncülerinden ve yapıtaşlarından biri olarak ancak 2000’li yıllarda sanat tarihi yazımında yerini almaya başladı. Sergide sanatçının 11 yıllık üretiminden bir seçki görmek mümkün.

Yazı: Ezgi Karaarslan