Fatoumata Diawara, Büşra Kayıkçı ve bu hafta başka ne dinlesek?

Yazı: Cem Kayıran, Elif Öz, İlayda Güler, Zeynep Naz Günsal

Fatoumata Diawara, Damon Albarn katkılarıyla kaydettiği üçüncü albümüyle karşımızda. Büşra Kayıkçı, Warner Classics etiketli EP’sinden bir kayıt daha serbest bıraktı. James Ellis Ford, son solo numarası The Hum ile kendi adıyla anılan referans noktalarını ters köşede bırakıyor.

Taze yayımlanmış albüm ve teklilerden hazırladığımız güncellenen çalma listemiz sizi bekliyor! Öne çıkan kayıtlar ise hemen aşağıda.

ALBÜM: Fatoumata Diawara – London Ko
(Wagram)

2012’de yola birlikte düştükleri Africa Express turnesinden bu yana arkadaşlığını sürdürdüğü Damon Albarn ile bu kez, üçüncü stüdyo albümünün prodüktör kredilerini paylaşıyor Malili şarkıcı Fatoumata Diawara. İkilinin ortak yazımından çıkan 14 parça, Diawara’nın Afrikalı kökenine tututan güçlü vokalleri ve Albarn’ın synth yoğun batı soslu düzenlemeleriyle vücut bulmuş; kadın sünnetinden kardeşlik kutlamasına uzanan çok çeşitli konulardan bahsediyor. Kübalı piyanist Roberto Fonseca, Ganalı rapçi M.anifest, Nijeryalı yıldız Yemi Alada ve dahasını içeren merak uyandırıcı bir konuk listesi de var. Bir de hatırlatma: Fatoumata Diawara İstanbul Caz Festivali kapsamında 17 Temmuz’da The Marmara Esma Sultan Yalısı’nda çalacak.

TEKLİ: Kieran Hebden & William Tyler – Darkness, Darkness 
(Psychic Hotline)

Four Tet mahlasıyla üreten Kieran Hebden, şapkasından ne zaman ne çıkaracağını kestirmenin mümkün olmadığı müzik insanlarından biri. Nashville’li gitarist William Tyler’la ortaklaştığı yeni tekli “Darkness, Darkness”, Gloria Loring’in 1969 tarihli aynı isimli kaydından alınmış bir sample üzerine inşa edilmiş. Tyler’ın âdeta konuşan gitarlarını 10 dakika boyunca resmen yoğurmuş Hebden ve her dönemecinde genişleyen bir prodüksiyonla çıkagelmiş. Parça, Sylvan Esso’nun Psychic Hotline single serisi kapsamında 30 Haziran’da 45’lik olarak yayımlanacak ve b yüzünde de “No Services” adlı yeni bir şarkı yer alacak.

EP: Yot Club – amateur observer
(Yot Club and Many Hats Distribution)

Ryan Kaiser’ın lo-fi indie pop projesi Yot Club’ın hiç abartıya kaçmayan altı şarkılık yeni kısaçalarına hoş geldik. Her şeyi basit tutup drum machine ve düşsel gitarlarla keyifli bir hava yaratan kayıt, Kaiser’in synthesizer konusundaki yetkinliğini göz önüne seriyor. EP’nin gizli mücevheri ise The Mountain Goats’un hüznüyle ünlü “No Children” şarkısının cover’ı. 

TEKLİ: Muo Duo – Ruby Rose
(Muo Duo Records)

“‘Ruby Rose’ bir ideal aramakla ilgili, bulsanız da bulmasanız da her şeyi geride bırakıyorsunuz” diyor Muo kardeşler yeni teklileriyle ilgili. 2022 tarihli kısaçaları gibi enerjik, coşkulu ve taze bir ses evreni sunuyor yine ikili. Katmanlı vokalleri taşıyan gitarlarla hoplamalı zıplamalı bir dans şarkısı var önümüzde.

ALBÜM: Alison Goldfrapp – The Love Invention
(BMG)

Elektronik duo Goldfrapp’in yarısı Alison Goldfrapp’in, uzun kariyerinin ilk solo albümü için 2023’ü beklemiş olması enteresan. Richard X ve James Greenwood’un prodüksiyonuna ortak olduğu The Love Invention; cezbedici Alison Goldfrapp vokalleri, ferahlatan electronica düzenlemeleri ve sıkı groove’larla etkisi altına alıyor. Belki de bu tanıdık ses için en büyük yenilik, hiç olmadığı kadar fazla melankolik nüanslar duyuyor olmamız.

ALBÜM: Overmono – Good Lies
(XL Recordings)

Bu yaz dans ederken ne dinleyeceğinizi biliyoruz! Tom ve Ed Russell kardeşlerin oluşturduğu Overmono, hem kendi prodüksiyonları hem de nefis remiksleriyle günümüz elektronik müzik sahnesinin heyecan uyandıran oluşumlarından biri. Galli ikili, 10 yıllık serüveninin yolu gözlenen ilk uzunçalarında yaratıcı kurgularını apaçık pop referanslarıyla buluşturuyor. Hem tanıdık hem çok yeni.

TEKLİ: Büşra Kayıkçı – Yeşil/Green Revisited
(Warner Classics)

Neoklasik piyano kompozisyonlarıyla ruhları dinginleştiren Büşra Kayıkçı, köklü oluşum Warner Classics bünyesinde yayımlanacak yeni EP’sinden ikinci kayıtla aramızda. 2019 tarihli Eskizler albümünde yer alan parçayı yeniden ziyaret etmiş Kayıkçı. Miks ve mastering işlemleri Martyn Heyne’nin Berlin merkezli Lichte Studio’sunda yapılan parça, ilhamını bir ağaç yaprağından yayılan türlü güzelliklerden alıyor.

TEKLİ: Killer Mike – MOTHERLESS
(VLNS, LLC.)

Solo takılmaya çok yanaşmadığı bir 10 yılın ardından geçen yıl Young Thug eşlikli “TALK’N THAT SHIT!” ve “RUN” parçalarını, ardından bu nisanda thankugoodsir ile “Don’t Let The Devil”ı piyasaya süren aktör, aktivist, rapçi, Run The Jewels’ın yarısı Killer Mike’ın yeni teklisi, başlıktan da anlaşılacağı üzere müzisyenin yakın zamanda yaşadığı derin bir kaybı konu alıyor. Detroitli vokalist Eryn Allen Kane’in de konuk olduğu, 2000-ortalarını anımsatan bir düzenlemeye sahip “MOTHERLESS”ta Killer Mike annesi Denice’in yanı sıra hayatında olmuş diğer anne figürlerinin ve kadınların da adını geçirirken, şimdiye dek ulaştıklarına rağmen maternalin yokluğuyla hissettiği korunmasızlığı artiküle ediyor.

ALBÜM: James Ellis Ford – The Hum
(Warp Records)

Sayısız modern klasiğin prodüktörü, Simian Mobile Disco ve The Last Shadow Puppets üyesi James Ellis Ford, son solo numarası The Hum ile kendi adıyla anılan referans noktalarını ters köşede bırakıyor âdeta. Zengin enstrümantasyonu ve jilet gibi prodüksiyonuyla “az sonra ne gelecek?” merakını geneline yaymayı başaran bir albüm. Ford’un ilk kez duyduğumuz vokallerinin yer aldığı parçalara da dikkat. Replikas’ın Köledoyuran dönemini anımsatan “The Yips”in canlı performans kaydını da buradan izleyebilirsiniz.

TEKLİ: Janelle Monáe – Lipstick Lover
(Wondaland Arts Society / Atlantic Records)

Geçtiğimiz haftalarda dinlediğimiz Seun Kuti & Egypt 80 eşlikli “Float” teklisinin ardından reggae ritimleri ile yazı karşılayan bir parçayla döndü Janelle Monáe. “Lipstick Lover” adlı parçayı bir freeassmothafucka  marşı olarak tanımlayan müzisyen, “aşkla yapılmış bir vaha, öz keşifle yaratılmış bir çarpıntı, kökleri kendini kabul etmeye dayanıyor ve benden size kiraz kırmızısı öpücüklerle geliyor” diyor.

TEKLİ: Spoon – Sugar Babies
(Matador Records)

Spoon, Grammy’ye aday gösterilen son albümü Lucifer on the Sofa’dan arta kalan eskizleri tamamlamak üzere stüdyoya girmiş. İki yeni parça, bir de Bo Diddley cover’ından oluşacak Memory Dust EP’sinin habercisi olan bu tekli, bir piyano döngüsü ve akustik gitar yürüyüşünün üzerine solist Britt Daniel’ın sorgulayıcı sözleriyle tamamlanıyor.

TEKLİ: Tash Sultana – New York
(Lonely Lands Records)

Avustralyalı müzisyenin yeni teklisi neşeli hatta önceki işlerinden daha umursamaz duyulsa da New York’ta bir konser gününde yaşadığı stresli bir deneyim hakkındaymış. Çok hızlı bir şehrin insanlarının da bu hıza ayak uydurmak için başvurduğu yöntemlerden etkilenen Sultana, akışkan bir elektronik alt yapıyla şehrin enerjisini şarkısına yansıtıyor. Bir de hatırlatma, Tash Sultana 23 Haziran’da Zorlu PSM’de. 

TEKLİ: Sparks – Nothing Is As Good As They Say It Is
(Island Records)

Carax’ın Annette’i, Edgar Wright’ın The Sparks Brothers’ı derken son yıllarda üretkenliğini iyice artıran Ron ve Russell Mael kardeşler, 26 Mayıs’ta 26. uzunçaları The Girl Is Crying In Her Latte’yi dinlemeye açacak. Albümden düşen üçüncü tadımlık, 22 saat önce dünyaya gelmiş ancak beklediğini bulamamış bir bebeğin, annesinin rahmine geri dönme arzusunu seslendiriyor. Birbirinden sevimli bebek görüntüleri eşliğinde biraz gülümsemek için klibine de bekleniyorsunuz.

TEKLİ: Queens of the Stone Age – Emotion Sickness
(Matador Records)

Josh Homme ve ekürisi, 2017’den bu yana ilk albümü için geri sayımı başlattı. Prodüksiyonunda Mark Rankin’den katkıların da olduğu In Times New Roman…, QOTSA diskografisinin 8. albümü olacak ve 16 Haziran’da yayımlanacak. Öncelikle, dinleyicisine “yeni” bir şeyler sunma kaygısını yıllar önce rafa kaldırmış bir grup olduğunu unutmayalım. İyi yaptığı şeyleri, iyi yapmaya devam ediyor QOTSA. ilk tekli “Emotion Sickness” da daha önce duymadığımız fikirler yerine güzel zaman vadediyor. Efektler, melodiler, riffler, prodüksiyon, tüm detaylarıyla grubun Era Vulgaris dönemine daha yakın tınlayan parçanın Liam Lynch imzalı klibi de burada.

ALBÜM: Dozi Ozovski – Sanki Bir
(Shalgam Records)

Biraz synth-pop, bir tutam alternatif rock, kıvamı hassasiyetle tutulmuş funk dokunuşları… Ankara çıkışlı müzisyen Dozi Ozovski’nin yeni albümünün konu başlıkları arasında bireysel ve topllumsal endişeler ön plana çıkıyor. İşlediği temayı işitsel olarak tasvir etmek konusunda da fazlasıyla başarılı. Prodüksiyonda kadim dostu Undermoz’la ortaklaşmış. Kapak görseli de Sena Çelebiden. 

TEKLİ: Obongjayar – Just Cool
(September Recordings Ltd.)

Neşeli, sitemli ve yüksek ritimli yeni teklisiyle bu ara kumsal özleten müzisyenlerin arasına katılan Nijeryalı sıra dışı afrobeat’çi Steven Umoh geçen yılki albümü Some Night I Dream of Doors‘dan sonraki ilk tadımlığı ile burada. Çok abartmadan, hareketli ama stabil takılıp türe hafif elektroniği de iyi yediren spoken word sekanslarıyla spiritüel tarafını da canlı tutmuş. 

ALBÜM: Keke Palmer – Big Boss
(Big Bosses Ent.)

Oyuncu-şarkıcı, sempati timsali Keke Palmer’ın dördüncü stüdyo albümü Big Boss’un çığır açtığı söylenemez. Fakat yine de gayet güncel, dinlenesi, tatlı bir R&B-pop projesi. “Views”, “Love Language”, “FR FR”, Lxrd Rossi’li “I Care” gibi parçaları öne çıkan uzunçalarda Keke Palmer yine gayet kabiliyetli; nitekim müzikal geçmişinden Disney dönemi ve alçakgönüllü Broadway geçmişini zaten biliyoruz. Başarıyı, özsaygıyı sürdürme çabası ve bir yandan yaşamaya devam etmek mesajlarında dolanan, hödük partnere laf atan, bir yandan ağırlıklı olarak seksi bir vibe’daki albüm basit ve zarif tutulmuş. Yalın ama dansa kaldırır nitelikte.

ALBÜM: Colin Stetson – When We Were That What Wept for the Sea
(52Hz)

Kendi kurduğu 52Hz etiketli son albümüyle gündemimize giren Montrealli saksafoncu, klarnetçi, besteci ve şarkı yazarı Colin Stetson’dan bu uzunçalara, İskoç gaydacı Brigdhe Chaimbeul ve Celtic folk vokalisti Iarla Ó Lionáird gibi isimlerin de katkıları olmuş. Arcade Fire, Bon Iver, TV On The Radio, Feist, Fink ve daha nice oluşumla ortak çalışmalarından, ayrıca Hereditary (2018), Color Out of Space (2020) ve The Menu (2022) gibi filmlere yaptığı bestelerden de tanıyoruz Stetson’ı. Genelde drone, noise gibi minimal sularda gezinmeyi seven soloistin resmen püfür püfür icrasında deniz, hava, kum, nefes, rüzgâr türevi çağrışımlar yoğunlukta. Dümeni uzak sulara kırmış Stetson’dan neredeyse dokunulacak, nabzı atan bir dinleti.

TEKLİ: Pere Ubu – Crocodile Smile
(Cherry Red Records)

Pere Ubu, 1975’te başlayan serüvenine 2019’da The Long Goodbye albümüyle ile sembolik bir final yapmıştı. Cleveland çıkışlı ikonik avant-rock grubu, ay sonu Trouble on Big Beat Street ile aramıza dönüyor. Üçüncü tekli “Crocodile Smile”, teatral bir iç gıdıklayıcılığa sahip. Kiersty Boon imzalı enteresan bir görsel eşlikçisi de var. Hemen burada.

TEKLİ: Ben Chasny & Rick Tomlinson – Waking Of Insects
(VOIX)

Ben Chasny (Six Organs of Admittance, Comets on Fire) ve Rick Tomlinson (Voice In The Woods, Thunders), dostlukları uzun bir geçmişe sahip iki gitarist. Sarmal yapılar, arpejler ve karakteristik stilleriyle hikâye anlatmayı gelenek edinen ikili, Tomlinson’ın evindeki bir odayı stüdyoya çevirmiş ve üç günlük bir kayıt seansına girişmiş. İlk parça “Waking of Insects”, sırtınızı huzurlu dalgalara yaslayıp oturduğunuz masadan ya da adımladığınız yollardan yükselmenize vesile olacak yaklaşık yedi dakikalık bir kaçış. Arada kara bulutlar da giriyor manzaraya elbette. Altı parçalık albüm için sabırsızlanıyoruz doğrusu.

ALBÜM: Craven Faults – Standers
(The Leaf Label)

Craven Faults’un ikinci albümü sinematik ve dinleyeni hemen kendi evrenine çeken 17 dakikalık “Hurrocstanes” ile başlıyor. İlhamını İngiltere’nin kuzeyindeki bazı doğa manzaralarından, onların nasıl oluştuğundan ve üstlerine eklenenen makine, din, para, siyaset gibi beşeri unsurlardan alan projede bu manzaraların verdiği uçsuz bucaksız hissi yaşamak mümkün. Sonik vizyonunu oluşturmakta hiç acele etmeyen albüm, kapağının da yansıttığı siyah beyaz, güçlü ve karanlık atmosferini ağır ağır tamamlıyor.

TEKLİ: Marie Dahlstrom & Sipprell – The Process
(JFH Records)

“Şarkı, yaratıcı süreç hakkında. Zorlamak yerine, kendini akışa bırakmaya çalışmak hakkında.” Uzun yıllardır ortak üretimlerde bulunduğu arkadaşı Sipprell ile kaydettiği yeni teklisini böyle tarif ediyor Marie Dahlstrom. “The Process”; davetkâr ritimleri, tatlı vokal armonileri, sıcak gitar titreşimleriyle 90’ların R&B, neo soul atmosferine ışınlıyor, bünyeye bir rahatlık veriyor.

TEKLİ: Pretenders – Let The Sun Come In
(Parlophone UK)

Chrissie Hynde’ın 70’lerin sonlarında kurduğu ve bugüne kadar taşıdığı ikonik grup Pretenders bu sonbaharda 12. stüdyo albümünü yayımlayacak. Grubun özündeki klasik rock sound’unun tamamen korunduğu “Let the Sun Come In” Hynde’ın tanıdık vokalleri ve eğlenceli bir gitar riffiyle çiğ rock and roll ruhunu geri getirmeye hazır.

EP: Aera – Fever
(Exit Strategy)

Berlinli DJ ve prodüktör Aera, merkezine house estetiğini aldığı ama gönlünce sağa sola savrulduğu merak uyandıran dans maratonlarına çağırıyor. Dört şarkılık yeni kısaçalarının da dört köşesi farklı renklerle bezeli. John Carpenter ve Todd Terje kol kola girmiş gibi tınlayan “Future Holds” ilk dinlemelerdeki favorimiz.

TEKLİ: Beverly Glenn-Copeland – Africa Calling
(Transgressive Records)

28 Temmuz’da yayımlanacak The Ones Ahead, besteci ve trans aktivist Beverly Glenn-Copeland’ın 20 yıl aranın ardından kaydettiği ilk “yeni” albüm. Paylaşılan ilk tekli Africa Calling de perküsyon ritimleri ve büyüleyici vokalleriyle canlandırıcı bir etkiye sahip; Batı Afrika mirasının onursal mücadelesini kutlamak niyetinde.

TEKLİ: Mandy, Indiana – Drag (Crashed)
(Fire Talk)

Punk enerjisini dans pistiyle buluşturan Manchester çıkışlı dörtlü Mandy, Indiana’nın 19 Mayıs’a randevu verdiği i’ve seen a way, muhtemelen yılın en heyecan uyandıran ilk albümlerinden biri. Ella Margolin imzalı duygulu klibiyle yayımlanan son tekli “Drag (Crashed)”; alevli, esrarengiz ve kasvetli bir endüstriyel techno numarası.