Mabel Matiz ve tadını bilmediğimiz bazı şeyler

Yazı: İlayda Güler

Geçtiğimiz senenin başından bu yana yayımladığı teklilerle 2018’e tarihlenen son uzunçaları Maya’yı takip edecek yeni albümüne uzanan yoldaki taşları döşüyor Mabel Matiz. Parlak synth katmanlarını dokuduğu “Hanfendi” ile “Kavşaklar”ın arasına bir Yeni Türkü yorumu olan “Nerelere Gideyim”i sıkıştırmış; ardından sert bir manevrayla dinleyenlerini yakıcı bir aşkın kollarına, “Karakol”a atmıştı. Bir nebze ferahlatan “Fan”dan sonra “Çözemedim valla çok enteresan” diyerek ortak hislere tercümanlık ettiği Mert Demir düeti “Antidepresan” ise 2022’nin marşı oldu desek yeridir. Sıradaki durakta biraz sitem var: “Aferin.”

Açık kalpliliği, duyguların en saf hâlini, anlatıcılıkta inceliği, kimilerine göre cesareti, kimilerine göre ise dosdoğru gerçek olanı bulabileceğiniz; hammaddesi zarafet olan bir dünya Mabel Matiz’inki. “Aferin”, geçmiş üretimlere referans veren şarkı sözleriyle müzisyenin kendi içsel yolculuğunu izlemeye olanak tanıyan bir parça. “A Canım”da aşk ile dertlenen hayvan, dünyaya niye geldiğini anlamıyor hâlâ. “Fırtınadayım”da can dilinin anahtarını veren “Bak bana, gör kendini” önerisi, yerini bulmuş belli ki. Kırıldığını öğrendiğimiz karanfil, “Karakol” klibindeki hikâyenin devamına mı ait peki?

Mabel Matiz melodik açılışları sever; “Aferin”de de kulakları bir tür vakum niyetine kullanarak, ilk saniyelerden itibaren yoğun bir his ormanının ortasına doğru çekiveriyor dinleyeni. Ağırbaşlı bir bas yürüyüşü ve nazik synth motifleri eşliğinde kırılmış hayallere alışmaya başlıyoruz. Sakince seyreden arpej hattının üzerinde, yine geçmişten tanıdık gelecek bir “Gel” nidası duyuyoruz sonra: “Gel söndürelim o yüreğin yanıyorsa / Ben ne bileyim aşksa ölüm, tadı bu mu?” Veee yaylılar… Akıldan kolay kolay çıkmayacak görkemli bir ezgiyle Mabel Matiz’in ruhuna sinmiş 90’lar Türkiye’sine ışınlanıyoruz; sanki bir Sezen Aksu kasetinin içindeyiz.

Pose Records etiketiyle yayımlanan parçanın sözleri Mabel Matiz’e ait; bestede kendisine, prodüksiyonu da üstlenen EEl Beats ve Bahti katılmış. Hayyam Stüdyolarında kaydedilen şarkının miks kredileri, Melike Şahin’le yaptığı çalışmalarla da bilinen Sabi Saltiel’e yazılıyor. Mastering işlemleri Aran Lavi’nin elinden çıkmış. Kapak fotoğrafı Erdi Doğan, tasarımı ise Ceyda Candaş imzalı.

Mabel Matiz dinleyicileri için klip konusu da her daim bir heyecan vesilesi. Bu kez adres Berlin, yönetmen ise Osman Özel. Uzun süreli ortağı Anıl Can’ın yaptığı göz kamaştırıcı styling eşliğinde kimi zaman tren raylarının üzerinde, kimi zaman camına yağmur damlaları düşen bir arabada, en çok da gece gündüz demeden şehri adımlarken izliyoruz müzisyeni. “Aferin”in hamurundaki kederli hâlin insanı, kendini yollara vurmaya sevk etmesi gayet olağan tabii. Siz de kulaklığı takıp sokaklarda yalnız yürürken ya da başınızı cama dayayıp dışarıyı izlemek suretiyle zihninizin içinde klip çekenlerden misinizdir? Öyleyse çocukluktan kalma oyununuzu gerçekleştiren Mabel Matiz’e tatlı bir gülümsemeyle veda edeceksiniz videonun sonunda.