Ödül sezonu raporu: Yönetmen, senarist ve kurgucuların seçimleri

Sinema Sanatları ve Bilimleri Akademisi’nin Oscar adayları için oylama süreci başlamışken, çeşitli meslek birlikleri de adaylarını duyurarak yarışa yön vermeye, ödül sezonu heyecanını diri tutmaya devam ediyor. Meslek birlikleri üyelerinin önemli bir kısmı Akademi üyesi de olduğundan, duyurulan listeler Oscarlar için beklentileri nasıl şekillendirmemiz gerektiği hakkında kimi ipuçları taşıyor aynı zamanda. Oldukça hareketli geçen 27 Ocak akşamında, Amerikan Yapımcılar Birliği’nin yanı sıra adaylarını duyuran üç topluluk daha vardı: Amerikan Yönetmenler Birliği (Directors Guild of America), Amerikan Senaristler Birliği (Writers Guild of America) ve Amerikan Sinema Editörleri (American Cinema Editors).


İlk olarak yılın yönetmenlik çalışmalarını değerlendiren, geçtiğimiz günlerde televizyon adaylarını da duyuran Yönetmenler Birliği ile başlayalım. Adam McKay (Don’t Look Up) ve Guillermo del Toro’nun (Nightmare Alley) yokluğu, yarışta kan kaybettiklerinin kanıtı olarak yorumlanabilir. Hem The Power of Dog ile başat dalda yer alan Jane Campion, hem de İlk Film dalının dört adayının (Maggie Gyllenhaal, Rebecca Hall, Tatiana Huezo ve Emma Seligman) varlığıysa 2021’in kadın yönetmenler için verimli geçtiğini ortaya koyan cinsten. Campion’ın Kathryn Bigelow’un (The Hurt Locker, Zero Dark Thirty) ardından birlikten ikinci bir adaylık almış ilk kadın yönetmen olması, kaş kaldıran bir istatik öte yandan.

Hollywood’da kalem oynatanların tercihlerini öğrendiğimiz Senaristler Birliği’nin aday listesini incelerken ise mühim bir detayı atlamamakta fayda var: Kuralları gereği Birlik, yalnızca üye olan senaristlerin işlerini değerlendirmeye almakta. Dolayısıyla ödül sezonu boyunca eli kuvvetli olsa bile belli standartları taşımayan kimi yapımların, sık sık liste dışı kaldığına şahit olmaktayız. Bu sene de aynı sebepten The Power of the Dog, Belfast, Passing, The Lost Daughter, Parallel Mothers gibi önemli yarışçıların ismi geçmiyor.

Aday listesi açıklayan son meslek birliği ise periyodik aralıklarla yılın en iyi kurgu çalışmalarını seçen, Eddie isimli ödülleriyle de bilinen Amerikan Sinema Editörleri. Steven Spielberg’ün klasiğe taze yorumu West Side Story, aldığı iyi eleştirilere rağmen gişede aradığını bulamamıştı ki bir darbeyi de bu cepheden aldı. Yerini James Bond serisinin 25. macerası, Daniel Craig’in karakteri son kez canlandırdığı No Time To Die’a kaptırmış anlaşılan. Kurgu, Oscarların En İyi Film yarışı için kritik bir kategori olduğundan; ortaya çıkan tablo, West Side Story’nin elinin o kadar da güçlü olmadığının işaretçisi belki de.

74. Yönetmenler Birliği Ödülleri 12 Mart’ta, 73. Amerikan Senaristler Birliği Ödülleri 20 Mart’ta, 72. Eddie Ödülleri ise 25 Mart’ta sahiplerini bulacak. Adayların bir kısmı hemen aşağıda. Tüm listelere ise oluşumların web siteleri üzerinden erişilebilir.

Licorice Pizza
YÖNETMENLER BİRLİĞİ

En İyi Yönetmen – Film

Paul Thomas Anderson (Licorice Pizza)
Kenneth Branagh (Belfast)
Jane Campion (The Power of the Dog)
Steven Spielberg (West Side Story)
Denis Villeneuve (Dune)

En İyi Yönetmen – İlk Film

Maggie Gyllenhaal (The Lost Daughter)
Rebecca Hall (Passing)
Tatiana Huezo (Prayers for the Stolen)
Lin-Manuel Miranda (tick, tick… BOOM!)
Michael Sarnoski (Pig)
Emma Seligman (Shiva Baby)

CODA
SENARİSTLER BİRLİĞİ

En İyi Özgün Senaryo

Being the Ricardos
Don’t Look Up
The French Dispatch
King Richard
Licorice Pizza

En İyi Uyarlama Senaryo

CODA
Dune
Nightmare Alley
tick, tick… BOOM!
West Side Story

King Richard
EDDIE ÖDÜLLERİ (KURGU)

En İyi Film (Drama)

Belfast
Dune
King Richard
No Time to Die
The Power of the Dog

En İyi Film (Komedi)

Cruella
Don’t Look Up
The French Dispatch
Licorice Pizza
tick, tick… BOOM!