Şimdi ”Whiplash” ve ”Birdman”, En İyi Müzik Oscar’ı için aday olamayacak mı?

22 Şubat 2015’te düzenlenecek 87. Akademi Ödülleri’ne yaklaştıkça, adaylıklarla ilgili haberler ve söylentiler de yayılmaya başladı. 8 Ocak’ta ödül oylamaları bitecek olan Oscar’ın adayları 15 Ocak’ta duyurulacak. Oylamalar henüz devam ederken Indiewire geçtiğimiz hafta Oscar adayları ilgili ‘Academy Music Branch Skips ‘Birdman’ and ‘Whiplash’ Drumming Scores, Full Song and Score Entries ‘ başlıklı haberlerinde En İyi Müzik Ödülleri ile ilgili ilginç bir ayrıntıya yer verdi. Söz konusu haber, bu senenin iki dikkat çekici davul performansını içeren Whiplash ve Birdman’i En İyi Müzik ödülünü adaylıklarını nasıl kaçırdığını konu ediyor.

29 yaşındaki genç yönetmen Damien Chazelle’in geçtiğimiz yıl aynı isimli 18 dakikalık kısa filminin uzun metrajı Whiplash’i konservatuvara henüz girmiş genç bir caz davulcusu adayının (Miles Teller) ve sadist bir öğretmenin (J. K. Simmons) arasında geçen hırslı, stresli, temposu yüksek bir diyalogu gösteriyor. Filmin ismini de aldığı Whiplash, klasik bir caz parçası. Fakat filmde (Gerçekte de 15 yaşından beri davul çalan) Teller’in performansı, hırslı bir gencin psikolojisiyle hayat buluyor ama bu müzik, Akademi’nin hali hazırda olan ‘en iyi müzik için özgün müzik olması’ kuralına çarpıyor. Teller ve Simmons’ın davul vuruşlarıyla hayat bulan stresli, kanlı, terli diyaloglarının müziği Oscar adaylığını kaçırıyor.

En iyi müzik ödülü için Akademi ayrıca sadece film için yapılmış özgün bir parçayı aramıyor, Indiewire’a da konu olan kuralda film için yapılmış müziğin filmdeki başka müziklerle onun özgünlüğünü, filmdeki varlığını azaltacak kullanımının olmaması şartını da getiriyor. Buradan hareketle bu senenin iddialı yapımlarından Oscar’a farklı dallarda aday olma şansı yüksek Alejandro Gonzales Inarritu’nun Birdman’i bu kurala çarpıyor. Geçmiş hayatında ikonlaşmış bir süper kahramanı canlandırmış eski bir aktörün hayatını anlatan filmin müziklerinin belirgin özelliği davul parçaları oluşturuyor. Filmin bu özgün müziğinin sahibi ise caz davulcusu Antonio Sanchez. Sanchez’in filmdeki 32 dakikalık performansı başka bir klasik müzikle birlikte kullanılıp, bölündüğü için Oscar adaylığını kaçırıyor.

 

İki caz davulcusunun yerine kural gereği öne çıkan müzikler, içten içe yine mi diye kendimize sorduğumuz Interstellar ile Hans Zimmer ve The Imitation Game ya da The Grand Budapest Hotel ile Alexandre Desplat’ya ait. Bu iki belirgin aday dışında The Theory of Everything ile Johann Johannsson ve Gone Girl’le ile Trent Reznor ve Atticus Ross’un adaylıklarının olasılığı da söz konusu.