75. Cannes Film Festivali’nde ödüller kimlere gitti?

Tüm ihtişamıyla dönen 75. Cannes Film Festivali’nde ödüller sahiplerini buldu. Screen Daily’nin artık bir Cannes klasiği hâline gelen eleştirmen tablosu, önceki yıllara nazaran ortalama reaksiyonlar toplayan bir Ana Yarışma seçkiyle karşı karşıya olduğumuzu belli etmişti; dolayısıyla jürinin yapacağı seçimler ayrı bir merak konusuydu. Jüri başkanı Vincent Lindon, tüm kararları uyumla ve oy çokluğuyla aldıklarının altını özellikle çizdi.

İsveç’in hınzır yeteneği Ruben Östlund, modern sanat dünyasını topa tuttuğu The Square’in ardından, sosyal statülerin ters yüz olduğu bir tekne yolculuğuna ortak ettiği Triangle of Sadness ile zoru başardı, bir Altın Palmiye daha kazanarak Cannes tarihine adını altın harflerle yazdırdı. Film hakkında ilginç bir de anekdot mevcut: TRT ortak yapımı olması. 

En İyi Yönetmen ödülünün sahibi ise filmografisinde Oldboy, Ah-ga-ssi / The Handmaiden gibi modern klasikler bulunan Güney Koreli auteur Park Chan-wook oldu. Decision to Leave isimli filminde, dağlık bir bölgede gerçekleşen muhtemel bir cinayet vakası üzerinde çalışan, işkolik ve özenli bir dedektif merkezde.

Bu sene de beklenen yaşandı ve kimi kategorilerde ödüller birden fazla yapıma gitti. Jüri Büyük Ödülü’nün kazananlarından biri, pek sevdiğimiz Claire Denis’nin, 1984 yılındaki Nikaragua Devrimi esnasında filizlenen tutkulu bir aşka odaklandığı The Stars at Noon; diğer kazananı da Girl (2018) ile hatırlanabilecek genç yönetmen Lukas Dhont’un, ergenliğe adım atmak üzere olan iki erkek çocuğunu takip ettiği Close. Jüri Ödülü ise şu iki filme bölüştürüldü: Polonyalı yönetmen Jerzy Skolimowski’nin eşek baş karakteriyle Au Hasard Balthazar’a saygılarını sunduğu EO ie Felix van Groeningen’in yanına Charlotte Vandermeersch’i alarak, iki yakın arkadaşın yıllara yayılan ilişkisini anlattığı Le otto montagne / The Eight Mountains.

Claire Denis

Ali Abbasi filmi Holy Spider’da, seks işçilerini öldürerek toplum ahlakını “temizlediğine” inanan bir seri katilin peşine düşmüş bir gazeteciyi canlandıran Zar Amir- Ebrahimi, En İyi Kadın Oyuncu ödülüne uzandı. Parasite’ın yıldızlarından Song Kang-ho ise yeni Hirokazu Kore-eda filmi Broker’daki performansıyla En İyi Erkek Oyuncu’nun ilk Güney Koreli sahibi oldu. En İyi Senaryo ödülü, çekimlerinin bir kısmı İstanbul’da gerçekleşen Tarik Saleh filmi Boy From Heaven’a; 75. Yıl Özel Ödülü ise Avrupa’da oturma izni alma çabasındaki iki çocuğu takip eden Dardenne Kardeşler filmi Tori et Lokita / Tori and Lokita‘ya gitti.

75. Cannes Film Festivali’nin kazananları şu şekilde:

Ana Yarışma

Altın Palmiye: Triangle of Sadness (Yön. Ruben Östlund)
Jüri Büyük Ödülü: Close (Yön. Lukas Dhont) ve Stars at Noon (Yön. Claire Denis)
Jüri Ödülü: The Eight Mountains (Yön. Felix van Groeningen & Charlotte Vandermeersch) ve EO (Yön. Jerzy Skolimowski)
En İyi Yönetmen: Park Chan-Wook (Decision to Leave)
En İyi Kadın Oyuncu: Zar Amir-Ebrahimi (Holy Spider)
En İyi Erkek Oyuncu: Song Kang-ho (Broker)
En İyi Senaryo: Tarik Saleh (Boy From Heaven)
75. Yıl Özel Ödülü: Tori and Lokita / Tori et Lokita (Yön. Jean-Pierre Dardenne ve Luc Dardenne)

Diğerleri

Altın Kamera: War Pony (Yön. Riley Keough)
Altın Kamera (Mansiyon): Plan 75 (Yön. Chie Hayakawa)
Kısa Film (Altın Palmiye): The Water Murmurs (Yön. Jianying Chen)
Kısa Film (Mansiyon): Lori (Yön. Abinash Bikram Shah)
Kuir Palmiye: Joyland (Yön. Saim Sadiq)
Kuir Palmiye (Kısa Film): Will You Look At Me (Yön. Shuli Huang)
Evrensel Jüri: Broker (Yön. Hirokazu Kore-eda)
Onursal Altın Palmiye: Forest Whitaker ve Tom Cruise

Belirli Bir Bakış

Belirli Bir Bakış Ödülü: The Worst Ones (Yön. Lise Akoka & Romane Gueret)
Jüri Ödülü: Joyland (Yön. Saim Sadiq)
En İyi Yönetmen: Alexandru Belc (Metronom)
En İyi Performans: Vicky Krieps (Corsage) ve Adam Bessa (Harka)
Coup de Coeur Ödülü: Rodéo (Yön. Lola Quivoron)

FIPRESCI

Ana Yarışma: Leila’s Brothers (Yön. Saeed Roustace)
Belirli Bir Bakış: The Blue Caftan (Yön. Maryam Touzani)
Paralel bölümler: Love According to Dalva (Yön. Emmanuelle Nicot)

Tüm kazananlara göz gezdirmek için bir tık yeterli.