/dergi/no74/internet-ruhumu-ezip-geciyor-ashnikko/
201946

Ashnikko, yeni neslin kural tanımayan pop yıldızlarından. Janr tanımları ya da akımların saydamlaştığı bir estetikle hayat veriyor şarkılarına. Londra’da yerleşik Ashnikko’yla; 2021’in ilk günlerinde yayımladığı DEMIDEVIL isimli 10 parçalık koleksiyonunu, Kelis sevgisini ve yarattığı alter-egosu “Daisy”yi konuştuk.

Pandemi koşulları altında geçen bir yıl, müziğe yaklaşımını herhangi bir şekilde etkiledi mi?

Kesinlikle benim için çok fazla yaratıcılık tetikleyen bir yıl olmadı. Bazı insanlar ilham ve yaratıcılıkla dolup taşması harika bir şey. Onlara imreniyorum. Ama hakkında yazacak bir şeyler bulmakta zorluk yaşadım. Sürekli The Walking Dead ve Sex and The City izledim ve dışarıdan yemek sipariş ettim. Daha önce sadece yakın arkadaşlarımla müzik yapıyordum. Şimdi de yakın arkadaşlarımla müzik yapıyorum. Temelde sürecimi değiştirmedi. Ama sürecin ardındaki yaratıcılık kısmı zorlayıcıydı.

Bu süreçten biraz bahsedelim. Şarkılarında 2000’lerin ilk yıllarından popüler akımlara referanslar duymak mümkün. Aklında spesifik bir janrla mı başlıyorsun yazmaya yoksa anlık ruh hâllerine göre şekillenen bir ses kolajı mı oluyor?

Aklımda tek bir janr ile şarkı yazmıyorum. Fazlasıyla sözlere bağlıyım. Defterimde sevdiğim kelimeler ve kimi temaları yazdığım binlerce not var. Büyürken çok sevdiğim şarkıları da kullanmayı seviyorum, mesela “Sk8r Boi” ya da “Caught Out There”. Sonra da onları kendime özgü bir şekilde yeniden yaratıyorum. Genel olarak bir tema ya da şarkı ismiyle başlıyorum. Özünde şarkı sözleri var anlayacağın. Sonra da gerçekten çok yetenekli bireylerle iş birliği yapıyorum.

“Yavaş yavaş da olsa tam bir ayrılık kraliçesine dönüşmekteyim. Bunu durduracağım, daha fazla ayrılık şarkısı yazmayacağım.” 

“Caught Out There”i ilk kez duyduğun zamanı hatırlıyor musun?

Kelis’i ilk kez duyduğumda 11-12 yaşlarında olduğumu hatırlıyorum. Bacaklarıma yayılan güç ve özgüvenden şaşkınlığa uğramıştım. “Caught Out There”i dinlemek… Şarkı sözlerini bağıra çağıra söylemeye başlamıştım. Oysa o kadar kızacak kimsem de yoktu! 12 yaşındayken kim kalbimi kırmış olabilir? Kimse! O hissin nasıl bir şey olduğuna dair bir fikrim olmuştu. Ama şarkı benim gerçekten kalp kırıklığı ve ihaneti hissetmemi sağladı. Çocukken çığlık çığlığa söylediğimi hatırlıyorum. Hayatım boyunca çığlık çığlığa söyledim aslında.

Peki bu şarkıyı sample’lamaya nasıl karar verdin?

Bu şarkıyı benim ayrılık şarkılarımdan birinde kullanmak bir arkadaşımın fikriydi. Çünkü çok fazla ayrılık şarkım var. Yavaş yavaş da olsa tam bir ayrılık kraliçesine dönüşmekteyim. Bunu durduracağım, daha fazla ayrılık şarkısı yazmayacağım. Bu sample’ı kullanmak da üzerine düşünülecek bir şey bile değildi.

“Sahnede gerçek insanlarla enerjilerimizi paylaşmayı özledim. İnternet ruhumu ezip geçiyor.”

Demidevil’da Grimes ve Princess Nokia ile iş birliklerin de var. Onlarla çalışmak nasıl bir deneyim di?

İkisi de harika insanlar. Örnek aldığım ve gerçekten saygı duyduğum, çok güçlü ve sanatçı kadınlar. Müziklerini yayımlamaya başladıkları zamandan bu yana dinliyorum ikisini de. Benim için uzun zamanlı bir etkilenmeydi ve onları bu miksteype dâhil etmek çok mantıklı geldi. Özlerine sadık kalan kişiler. Onlar gibi başka kimse yok. Çok seviyorum ikisini de.

Bu miksteyple birlikte, şarkılarını etrafında şekillendirdiğin kimi karakterler de yarattın. Bu karakterlere dair daha farklı planların var mı?

Şarkı yazmak bana kendimi hep dağınık hissettiriyor. İyi anlamda dağınık. Bazı şarkılarda alter-egolar bazı gerçek yaşam deneyimleriyle birleşiyor, bazı şarkılarımda üç ayrı ayrılığı bir hikâyede buluşturuyorum, bazıları üç farklı insan ve tamamen onlarla ilgisiz, ilham verici bir deneyim hakkında… Hayatımın büyük bir mood board’u ya da kolajı gibi. Sanırım en belirgin alter-egoya sahip şarkım “Daisy”. Benim yasadışı kahraman karakterim Daisy hakkında. Daisy; tacizcilere, tecavüzcülere ve toksik patriyarkayı  savunan herkese saldırıyor ve ardında kartvizit olarak bir papatya bırakıyor. Bu benim de yapabilmek istediğim bir şey. Dövüş sanatları eğitimi alıp bir gizli kahraman olmak isterdim.

Bugünlerde en çok neyi özlüyorsun?

Turneleme fikri ruhumun derinliklerinden damlasa da temelde özlediğim şey performans sergilemek. Sahnede gerçek insanlarla enerjilerimizi paylaşmayı özledim. İnternet ruhumu ezip geçiyor. Konserleri çok özlüyorum. Sanırım gerçekten bir konser verebildiğimde ağlamaya başlayacağım.

Peki yakın gelecekte Ashnikko’dan nelerle karşılaşacağımıza dair ipuçları var mı?

Hiçbir sürprizbozan paylaşmayacağım. Pandemi esnasında çok az sayıda önemli şey oluyor, ben de onları göğsüme yakın bir şekilde saklayacağım. Umarım canlı performanslar, daha fazla video ve daha fazla sanat olacak.

  1. Evet, bu bir müzik sayısıdır

  2. Zamanın görsel hafızasına dair: 3 müzik fotoğrafçısını dinliyoruz

    Ebru Yıldız, Jenn Five ve Pooneh Ghana’ya sorduk: Canlı müzik ve yakın temastan uzak bu dünya onları ne şekillerde etkiliyor; neler yaşıyor, neler hissediyorlar?

  3. Nasıl günler bu günler: Müzisyenlerden mektuplar

    Sorularımızı Türkiye ve dışarıdan pek çok müzisyene, DJ’e yolladık. Yanıt alabildiklerimizden size mektuplar topladık.

  4. “Hep aynı araçlara güvenemezsin”: Matana Roberts ve Moor Mother

    Hem ilişki kurulabilecek hem de dersler çıkarılabilecek detaylarla dolu bir zihin egzersizi için söz ilham verici müzik insanları, Matana Roberts ve Moor Mother’da.

  5. Kriz halinde kültürlere şefkatle yaklaşmak: Dünyadan müzik basını manzaraları

    Dünyanın farklı noktalarından editörler nasıl süreçlerden geçtiklerini paylaşıyor. Bazıları oldukça kurumsal yayınlarda çalışıyor, bazıları müzik kültürünün geleceğe en adil şekilde nasıl taşınabileceğine kafa yoruyor, hatta aralarında bu ortamda yeni dergi çıkarmaya karar vermiş olanlar da var.

  6. Sözlerin ruhu çıksın: Batuhan Mutlugil ve Gülinler

    Kariyerinin ilk solosunu paylaşan Duman gitaristi Batuhan Mutlugil’i, şu sıralar kendi solosunu hazırlayan ve bir diğer Duman üyesi Ari Barokas’a canlı performanslarında eşlik eden Gülinler aldı karşısına.

  7. Noga Erez’in kendiliğinden çiçek açan şarkıları

    Noga Erez’in pandemi sürecinde, kendi tabiriyle, en iyi hâline getirilen şarkılarında hem fiyakalı bir tavır hem de çocuksu bir naiflik var. City Slang’den çıkardığı yeni albümü “KIDS”i kendisinden dinledik.

  8. Günün gerçeklikleri ve olası yollar: Söz plak şirketlerinde

    Türkiye'den ve dünyadan, 2020'yle birlikte çeşitli süreçlerden geçen çok farklı ölçekler ve farklı motivasyonlardaki plak şirketlerine sorduk.

  9. Ekstrem bir klasik müzik: Ozan Akyol ve Kutay Soyocak

    Vox In Rama adını verdiği black metal projesiyle karşımıza çıkan Jakuzi solisti Kutay Soyocak ve metal müziğe dair referansları KALT’taki mizahına da serpiştiren Episode 13 üyesi Ozan Akyol’u aynı masada buluşturduk.

  10. Şeytan odamızdan çıkmasın: Palmiyeler

    Palmiyeler, son konserini Şubat 2020’nin son günlerinde ABD turnesinin finali olan Buffalo’da çaldığından bu yana yaşantılarımız epey değişti.

  11. Dayanma gücünün sınırlarından nereye?: Müzikli mekânlar yanıtlıyor

    Mikrofonu Ankaralı esnafın örgütlediği Kafe-Bar-Restoran Çalışanları ve İşletmecileri Dayanışma Platformu KABARE’ye; İzmir’den ve İstanbul’un farklı semtlerinden bazı müzikli mekânlara uzattık.

  12. Aklımdakiler: Melike Şahin

    Sanatçı, yazar, müzisyen dostlarından Melike Şahin’e sorular var. Merhem, yatıştırdı mı, iyileştirdi mi? Müziğinde arabeskin izi nasıl sürülebilir? Referans hikâyeler ve duygu durumları neler?

  13. Zebra misali, sessiz ve derinden: Charles Pasi ve Boran Kuzum

    Boran Kuzum’un Charles Pasi ile bu sohbeti geçmiş zamanda; çatal kaşık sesinin es verdirdiği, araba gürültüsünün fona yerleştiği, sigara dumanı ve kahve kokusunun ruhlara işlediği bir Paris kafesinde yüz yüze başladı ve hayatlarımızın normale dönmesini iple çektiğimiz bu günlerde, Charles Pasi’nin yeni albümü Zebra’nın yayımlanması vesilesiyle ses sese tamamlandı.

  14. Temel motivasyon dünya ahvali: Lara Di Lara ve Kamufle

    Lara Di Lara ve Kamufle, pandemi günlerinde hayat verdikleri beş şarkılık EP için gün sayarken...

  15. Şarkı şarkı: Black Country, New Road ve “For the first time”

    Muazzam bir ilk albüm, altı soru, altı cevap, altı illüstrasyon.

  16. Sancılı süreçler, çıkan dersler, yenilenen gözler: Festival ve turne sektörüne bakış

    İstanbul Caz Festivali, Pozitif, Arter Yeni ve En Yeni Müzik Festivali, Soundports, Bozcaada Caz Festivali, Epic Fair ve Hollanda’dan Le Guess Who? yanıtlıyor.

  17. Tek başınalık ve hurafeler: Taner Yücel ve Görkem Karabudak

    Bu sohbette "Cemil Şov" filminin müziklerinin sorumlusu Taner Yücel ve “Akılsız Başın Sürgünü” isimli ilk şarkısını yayımlayan Görkem Karabudak buluştu.

  18. Kapamak yerine kapıları açmak: Deniz Cuylan ve Durul Taylan

    Los Angeles’ta komşuluk eden Deniz Cuylan ve Durul Taylan’ın; yeni başlangıçlar, sürekli değişimler, “Daimon”lar ve son üretimleri üzerine muhabbeti.

  19. Ergenlik Yılları: Nükhet Duru

    Müzisyenlerin büyürken dinlediği müzikleri ve bu müziklerin üzerlerinde bıraktığı tesiri kurcaladığımız Ergenlik Yılları köşemizde memleket popüler müzik tarihinin divası Nükhet Duru var.

  20. Çizgi hikâye: SOPHIE (1986 - 2021)

    Tematik üretimleri ve özgün yaklaşımıyla pop müziğin seyrini değiştiren SOPHIE için çizgiler eşliğinde bir anma.

  21. “Hollow Shell” ve ardındakiler: Cava Grande

    2000’lerde yerli müziğin seyrine renkli dokunuşlar yapan Tan Tunçağ’ın son yıllarda meşgul olduğu solo projesi Cava Grande, ikinci stüdyo albümünü yayımladı.

  22. "İnternet ruhumu ezip geçiyor": Ashnikko

    Ashnikko’yla; 2021’in ilk günlerinde yayımladığı DEMIDEVIL isimli 10 parçalık koleksiyonunu, Kelis sevgisini ve yarattığı alter-egosu “Daisy”yi konuştuk.

  23. Aklımdakiler: BaBa ZuLa

    Hayvan Gibi’den hareketle, BaBa ZuLa’dan Murat Ertel’e, dost meclisinden gelen soruları yönelttik.

  24. Ses büyüsün, çoğalsın, yayılsın: İnternet radyolarına bağlanıyoruz

    Noh Radio, Root Radio, Radyo Modyan, Year Zero, 2021’in başında Ortak Kanal başlığıyla bir hareket planını hayata geçirdi. Oops! Radio ise DJ Style-ist’in yakın dönem projesi.

  25. Hayal etmeye devam: Deniz Taşar

    Şarkı yazarlığını “kendini ve müziği keşfetmek” olarak tanımlayan Deniz Taşar, ortak duygularda buluşma vadeden albümünün detaylarını ve üretim sürecini anlatıyor.

  26. Koca bir müzik havuzunda: Altın Gün ve “Yol”

    Son yıllarda ünü dünya haritasının dört bir ucuna uzanan Hollandalı topluluk Altın Gün, Glitterbeat etiketiyle yeni albümü Yol’u yayımladı.

  27. Müşterek paydalar, güvenli alanlar: Çeşitli kolektifler anlatıyor

    Queerwaves, Algorave İstanbul, Club Coweed, Hood Base, Lordlar Sofrası ve Life From İstanbul’a sorduk: Bu dönemin ekonomi, sosyal güvence, kültür ya da yalnızlaşma adına etkileri nasıl değerlendirilebilir?

  28. Takibe alın: Son dönemde tanıştığımız bazı yeni sesler

    Üretme motivasyonlarının temelini ne oluşturuyor? Müziklerinin dinleyicide nasıl hisler uyandırmasını hayal ediyorlar? Yakın gelecek planları neler?

  29. Arlo Parks’a kulak verin, iyileşin

    İlk albümün ardında yatanları, şair kimliğini besleyen unsurları ve üretme misyonunu Arlo Parks’dan dinliyoruz.

  30. Grazia’nın 1978 çıkışlı ilk, tek ve benzersiz albümü

    Ladies on Records ile kadınların anlattığı hikâyelerin izini süren Kornelia Binicewicz, son derlemesi “A Drop of Luck”ta yer alan sanatçılardan Grazia’nın saklı albümünü, İsrail merkezli plak şirketi Fortuna’nın kurucularından Zach Bar’dan dinliyor.

  31. Her şey boş bir sayfa ile başlar: Vincent De Boer

    Vincent De Boer’le “The Stroke”un üretim süreci ve Ill Considered’la yakaladıkları uyumun detaylarını konuştuk.

  32. Künye