Kundura Sahne, Seylan çayı ve dans

1800’lerin başına uzanan tarihi ile Türkiye’nin en önemli endüstri miraslarından biri olan ve 2018’den bu yana kültür, düşünce ve sanatta yeni buluşma alanları ve üretim olanakları sunan Beykoz Kundura, nisan boyunca her hafta sonu çeşitli performans ve çağdaş dans gösterilerine ev sahipliği yapıyor. Kundura Sahne 23-24 Nisan’da, son performansı How To Enjoy Ceylon Tea ile Canan Yücel Pekiçten’i ağırlayacak.

Aylık programda şimdiye kadar, Çıplak Ayaklar Kumpanyası’nın Hiçbir Şey Yerinde Değil, ve Taşıdıklarımız adlı iki gösterisi gerçekleşti. Sırada dans sanatçısı, koreograf ve öğretim üyesi Canan Yücel Pekiçten’in biri Türkiye prömiyeri olmak üzere iki solo performansı var. Son dönem işlerinde kadın bedeninin çağdaş sanattaki temsiliyet biçimleri üzerine yoğunlaşan Pekiçten’in üç farklı operaya konu olmuş kadın karakterlerin öyküsünü sahneye taşıdığı All About The Heart (Yüreğe Dair), 9 ve 10 Nisan’da Kundura Sahne’de sergilenmişti. 

Sanatçının dünya prömiyerini Amsterdam’daki Podium Mozaïek’te yapan son performansı How To Enjoy Ceylon Tea (Seylan Çayının Tadı Nasıl Çıkarılır) ise Türkiye’de ilk kez 23 Nisan’da sahnelenecek. 24 Nisan’da da tekrarlanacak gösteri izleyenleri, Fransız besteci Georges Bizet‘nin İnci Avcıları operasının peşinde, Sri Lanka’nın sömürge ürünü Seylan çayına ulaşan bir yolculuğa çıkaracak. Biletler hemen burada.

kundura sahne ceylon tea

Operadan ilhamla keşfettiği, bölgede yaşayan inci avcısı topluluğu ve onların günlük mücadeleleri “öteki” olanı keşfetmek için sanatçıya bir eşik oluşturmuş. Canan Yücel Pekiçten, “Batı” kültürünün somut ifadeleri olan operaların aynı zamanda kendi koreografik çalışmasının kaynağı oluşundaki çatışmadan besleniyor.

“Çeşitli olasılıkları araştırarak Seylan çayının tadını çıkarmanın ‘diğer’ yollarını buldum.” diyor Pekiçten. Beyaz çoraplarını ve beyaz sütyenlerini daha koyu, kendisine daha uygun bir renge dönüştürmek için çaya daldırmak gibi. Bu yolla Batı’nın kolonyal tarihinin ağır tortusu, beyazlığın teninde haritalanabilir. Toprak da çaya daldırılabilir. Onun yüzündeki çatlaklara nüfuz eder çay; derin boşlukları koyu ve güçlü kokusuyla doldurur. Böylece kaderi değişmiş mi olur?

Tüm bu sorgulamaların ışığında olaylar şöyle gelişir: Pekiçten sağ elinde bir çay tabağı ve bir fincan Seylan çayını dengeleyerek bir tırtıl gibi dikkat ve güçlükle sahnede ilerlerken, neşeli bir beyaz adam (Mark Grijsbach) aynı Seylan çayını seyircilere dağıtır. Türkiye prömiyeri öncesinde, sanatçının bedeniyle kurduğu anlatı hakkında fikir almak için How To Enjoy Ceylon Tea’nin 2019 tarihli performans klibine göz atabilirsiniz.

Sanat nöbetine çağıran Vardiya programına dair

Toplumsal sınıf, kadınlık, kültürel temsiller üzerine yaptığı işler ve ödüllü performanslarıyla tanınan Canan Yücel Pekiçten aynı zamanda, Kundura Sahne’nin performans pratiğine dair deneysel, yenilikçi ve araştırmacı yaklaşımı ile Kundura Hafıza’nın yerel bilgeliğin peşindeki korumacı tavrını buluşturarak yeni düşünme ve karşılaşma alanları yaratan misafir sanatçı programı Vardiya’nın 2022 katılımcılarından biri.

Gözde İlkin ve Alican Tezer’in de dâhil olduğu üç sanatçının Vardiya deneyimlerini paylaşacakları ve seyirciye açık gerçekleşecek program ise haziranda Beykoz Kundura’da.