“Tenet” kafaları karıştırmış ama gelen tepkiler çoğunlukla olumlu

Uzuuuuun bir bekleyişin ardından nihayet vizyon gören Christopher Nolan’ın yeni filmi Tenet, prodüksiyon aşamasından beri sinema gündeminin odağında. Filmin aldığı ilk değerlendirme ve tepkilere bakacak olursak, Tenet başlıklı sohbet ve tartışmalar uzun bir süre daha devam edecek.

Filmografisinde Memento, Inception, The Dark Knight üçlemesi, Dunkirk gibi büyük ve iddialı yapımlar bulunduran bir sinemacı söz konusu olduğunda, yeni bir filmin “büyük bir hadise”ye dönüşmesi tabii ki kaçınılmaz. Christopher Nolan’ın COVID-19 döneminde diğer yönetmen ve yapımcıların aksine filmini sinema salonlarında vizyona sokmak için ısrar etmesi de Tenet’i özel kılıyor. Türkiye’de de gösterime giren Tenet’e uluslararası mecralardan gelen yorumlara biraz bakalım.

Prestijli platformlarda çıkan ilk kritikler, filmin olağanüstü bir estetikle çekildiğini vurgulasa da hemen hemen her Nolan filminde olduğu gibi karmaşık olay örgüsünün izleyiciyi biraz zorladığı yönünde. Büyük soru ise şu: “Inception kadar iyi mi?” 

Toronto merkezli Globe and Mail için filmi değerlendiren yazar Berry Hertz, 4 üzerinden 3,5 puanla parlattığı filmin anlattıklarını idrak etmekte zorlandığını belirtiyor. Tenet için “saçma” tanımını birkaç cümlesinde geçiren Hertz, yine de bunun “orijinal bir saçmalık” olduğunu vurguluyor.

Tenet’e 100 tam puan veren Guardian yazarı Peter Bradshaw da filmin mantık dışı olma durumunu John Boorman’ın 1967 yapımı Point Black ve Michelangelo Antonioni’nin 1970 tarihli Zabriskie Point’ine benzeterek övüyor. Oyuncuların performanslarını da değerlendiren Bradshaw’a göre en gerçek ve insanî duyguları yansıtan isim Elizabeth Debicki olmuş.

Los Angeles Times yazarı Jonathan Romney, Bradshaw kadar övgüler dizmese de Nolan’ın Mission: Impossible-vari bir casusluk hikâyesine bilim kurgu unsurlarını ustalıkla yedirdiği görüşünde. Yönetmenin bu karışımına methiyeler dizen bir diğer kritik de Variety yazarı Guy Lodge’dan. Filmin “zevkli bir gösterişe” sahip olduğunu belirten Lodge, casus gerilimi ve bilim kurgu parametrelerinin iç içe geçerek Nolan filmografisinin kilit filmlerindeki orijinal anlatının derinlik kazandığı görüşünde.

Sanal âlemin güçlü ve belirleyici sinema platformu Rotten Tomatoes’un “Tomatometer”ında, kullanıcılardan gelen oylarla şu an için yüzde 84 puan ortalaması görünüyor. Yönetmenin son filmi Dunkirk aynı istatistiklerde yüzde 81’de. Tenet ve Nolan sinemasına dair hazırladığımız dosya için Bant Mag. eylül sayısını bekleyiniz. Filmin geçtiğimiz günlerde paylaşılan kamera arkası görüntülerini de aşağıdan izleyebilirsiniz.