Bursalı sanat mekânı İMALAT-HANE, Türkiye’nin son 10 yılına bakıyor

Hazırlayan: Eylül Ege

Kurucu direktörlüğünü Bora Gürarda’nın, sanat danışmanlığını Murat Alat’ın üstlendiği İMALAT-HANE, Bursa’nın ilk özel sanat mekânı. Kentte güncel sanat eserlerinin üretimine, sergilenmesine ve tartışılmasına imkân sağlama niyetiyle çalışırken, ikinci yılına girmeye hazırlanan İMALAT-HANE, geçmiş beş sergisinin ardından yeni sezona Türkiye’nin son 10 yılına sanatçıların üretimi üzerinden bakan grup sergisi 10: Soyutlamalar, İmalar, Mütalaalar ile başlıyor.

Duygu Demir kürasyonuyla vücut bulan serginin katılımcı listesi oldukça heyecan verici: Ahmet Doğu İpek, biriken, Burak Kabadayı, Cevdet Erek, Deniz Aktaş, Hakan Topal, Hale Tenger, Hasan Özgür Top, Huo Rf, İnci Furni, Özlem Günyol – Mustafa Kunt. 10: Soyutlamalar, İmalar, Mütalaalar, 2 Eylül – 2 Aralık’ta, Salı – Cumartesi: 11:00 – 19:00 saatleri arasında ziyaret edilebilecek.

İMALAT-HANE, sergiyi şöyle anlatıyor:

“Serginin belirleyici filtresini 2013 – 2023 arası geçen 10 yıl oluşturuyor; bu rakam bir yandan alışılagelmiş fakat tamamen afaki bir sanatsal tetkik aralığı olduğu gibi hem Türkiye dâhilinde hem de dünya ekseninde belirleyici sosyal, politik ve düşünsel sismik hareketlerin yaşandığı bir döneme denk geliyor. 10: Soyutlamalar, İmalar, Mütalaalar, bu süreçte tanık olduğumuz değişim ve dönüşümlere sanatın yetki alanının içinden bakmayı seçen sanatçıların işlerini bir araya getiriyor. Serginin iddiası ne bütünsel bir kapsamlılık ne de eksiksiz tarihsel bir tespit. Bu birliktelik önerisinin mütevazı tasavvuru olan bitene, kayma ve sapmalara, tahayyül edilemeyen ama vuku bulan küçük ya da büyük ama şiddetli değişimlere eleştirel düşünceyle estetik edimin kol mesafesinden bakabilmek.

Başlıkta yer alan soyutlama, ima ve mütalaa ise sergideki sanatçıların bunu yaparken bazen tekil, bazen iç içe geçmiş şekilde başvurulan metot veya stratejilerini imliyor. Bu yöntemler aynı zamanda son 10 yılda dönüşen sanatın kendi sözlüğüne ve yeni ya da başka şekillerde söz söyleme biçimlerine de atıfta bulunuyor. Burada soyutlama 20. yy. sanat tarihinden bildiğimiz indirgeme veya dünyevi olanı etkisizleştirme olarak değil, bir hayatta kalma taktiğine; ima, kurnaz bir görünenin görünmezliğine dönüşürken; mütalaa çoğunlukla olduğu gibi hem sanatçıların hem de küratörün ince ama iz bırakan kertiği görevini görüyor. 

10: Soyutlamalar, İmalar, Mütalaalar, son 10 yılda yaşananların sadece bir kısmına değebiliyor, anlatılabilecek ve kayda geçmesi gerekenlerden ufak da olsa ortak bir damara işaret etmeyi, yaralara ve kabuklara dokunmayı ve tecrübe edilen his yelpazesinin ufak bir kısmını da olsa hatırda tutmayı umuyor.” 

Giriş görseli: Hale Tenger – “¿UMUT?”, video ve ses, 2013.