Söz plak şirketlerinde: Constellation Records

Bant Mag. No:74’te Türkiye’den ve dünyadan, 2020’yle birlikte çeşitli süreçlerden geçen çok farklı ölçekler ve farklı motivasyonlardaki plak şirketlerine sorduk: Bu süreçten işler nasıl etkilendi? Müziğe olan yaklaşım ve üretimleri değiştiren / dönüştüren bir süreç oluyor mu? Oluyorsa ne anlamda oluyor? Talepler neler? Öğrenilen bir şeyler oldu / oluyor mu?

Constellation Records yanıtlıyor

Merkez: Montreal
Katalogda kimler var: Godspeed You! Black Emperor, The Land Of Kush, Jessica Moss, Colin Stetson
Ne zamandır var: 1997’de kuruldu

“Geçtiğimiz bir yıl boyunca; dijital albümler satın almanın, müzisyenler için önemli getirileri olduğunu konusunda bilinç yaratmaya çalıştık.”

Ian Ilavsky: “Tüm bu yıl, yalnızca Kanada’da değil; tüm dünyada ‘olasılıkları’ nasıl değerlendirdiğimize dair acımasız bir tablo ortaya çıkardı. Bu Constellation’ı da yakından ilgilendiriyor. En baştan beri kendimizi politik olaylarla ilgili bir etiket olarak konumlandırıyoruz. Bu belki yayımlamayı sevdiğimiz müziklerle ilgilidir. Kadromuzdaki çeşitlilik konusunda bir anlamda debeleniyorduk. Genç müzisyenler konusunda da öyle. Onları desteklemek konusunda bir çekincemiz hiçbir zaman yok ama müzikal açıdan ya bizim estetik anlamda çok sevdiğimiz şeyler olmadı ya da bizim bir plak şirketi olarak iyi işler çıkaracağımıza inanmadığımız şeyler oldu. Kariyerlerini nasıl şekillendirmek istedikleri gibi perspektiflerden. Dolayısıyla biraz tutucu bir plak şirketi olduğumuz söylenebilir.”

“Çok ufak bir ekibimiz var. Tabii ki ilk başta ofisimizi kapatmak durumunda kaldık. Burası aynı zamanda bir depo. Tüm plakları burada topluyoruz; plaklar fabrikadan her şeyiyle hazır şekilde gelmiyorlar. Bastığımız tüm plaklara ellerimizle dokunuyoruz yani. Henüz ilk haftalarda kendi ekonomimizi bir şekilde değerlendirebilmiş olduğumuz için şanslıyız. Sonbaharda çıkarmak istediğimiz ama henüz kaydedilmemiş olan albümler vardı. Bu kayıtlar belli ki yapılamayacaktı. Yılın geri kalanında herhangi bir fiziksel uzunçalar yayımlamayacağımıza karar verdik. Mayıs için planlanan iki albümü ilk etapta yalnızca dijital olarak çıkarıp, ağustosta plaklarını yayımladık. Yaz sonunda plak dükkânları da kısa bir süreliğine açılmıştı. Bu sayede diğer birkaç albümün prodüksiyonunu karşılayabilecek bir kaynak çıkarmış olduk. Herkesin maaşıyla devam edebileceğini garanti altına aldık.”

“Aynı zamanda yine çok erken bir şekilde, muhasebe metotlarını, kısa vadede bizden albüm yayımlamış sanatçılara doğrudan destek sağlayabilmek adına değiştirdik. ‘Pandemi politikası’ diyorduk buna ve dijital satışlarla ilgili bir karardı. Constellation sanatçıları arasında hayatını yalnızca müzikten geçindirebilen kişilerin sayısı çok az. Diğerlerinin büyük kısmı kulüplerde, barlarda ya da restoranlarda çalışıyordu bir yandan. Bunların hepsi de kapanmıştı. Bandcamp ya da web sitemizden satın alınan dijital albümlerin tüm geliri, kesintisiz şekilde sanatçılara aktarıldı. Bunu martın sonunda duyurduk ve ilk başta aylık planlarla devam ettik. Kısa bir süre sonra bunu tüm yıla yaymamız gerektiğini anladık. Aralık 2020’nin sonuna kadar, kataloğumuzdaki tüm MP3 ya da WAV albümlerin satış gelirlerini sanatçılara yönlendirdik. Bandcamp’in bu anlamda farkındalık yaratma çabaları da çok önemliydi. Aynı şekilde Black Lives Matter hareketini desteklemek için yaptıkları da. Eğer bu dönemde müzik sektörü için herhangi bir parlak nokta aranıyorsa, bu Bandcamp’tir. Milyar dolarlık pazar değeri kovalamıyorlar. Sürdürülebilir bir işleyiş sistemleri var. Tüm streaming platformlarından ayrılıyorlar. Çalışma şekillerinin de ötesinde ‘download edilen albüm’ fikrine getirdikleri yenilikler onları diğerlerinden farklı kılıyor. Özellikle daha deneysel müzikler için, 10 dolar üyelik ücreti talep edip bunun sürdürülebilir olmasını beklemekten daha fazlasını yapıyorlar. Her gün dinlemeyeceğin albümler için, bizim yayımladıklarımız gibi. Streaming metriklerinin, insanlara çok fazla şey ifade eden müzikler üretenler için de bir anlamı olmalı. İnsanların bu albümler için birkaç dolar ödemesi ve doğru ruh hâlindeyken açıp dinlemesi gerekiyor. Geçtiğimiz bir yıl boyunca; dijital albümler satın almanın, müzisyenler için önemli getirileri olduğunu konusunda bilinç yaratmaya çalıştık.”

“Günün gerçeklikleri ve olası yollar: Söz plak şirketlerinde” dosyasını okumak için buradan Bant Mag. No:74’e ulaşabilirsiniz.