/dergi/no73/2020-yerli-sahneden-70-kayit-2/
198435

Yerli sahnenin baş döndürdüğü bir senenin ardından, değerlendirmemize ilk kez uzunçalarların yanı sıra EP formatındaki yayınları da dâhil ettik. Değerlendirilen albüm ve EP’lerin yanı sıra 2020’de yayımlanmış teklilerle genişleyen Spotify listemiz de ilginize sunulur.  

Lara Di Lara – Sudaki Çığlık
(Grace Records)

Levni ortaklığıyla ortaya çıkan uzun soluklu bir senfoni. Suyun üzerinde bütün dertler, mesafeler ve korkular akıp giderken; Dilara Sakpınar’ın anlattığı hikâyeler sevginin gücüne inanan herkesi heyecanlandıracak derinlikte. A.B.

“Albatros”

ELZ AND THE CULT – BLOODLINE
(Cold Transmission)

Kışkırtıcı, çarpıcı ve tematik bir albüm. Çokça 90’lar endüstriyel müzik referansı taşıyor. Nitelikli prodüksiyonu ve ilham aldığı gelenekleri kavrayışıyla tüyleri diken diken eden bir dinleme deneyimi sunuyor. C.K.

“Masturbate About You”

Can Güngör – Sular Dar
(Sony Music)

Multi enstürmantalist, besteci, aranjör, prodüktör. Dünyaya âdeta üretmek için gelen Can Güngör, 5 yıllık suskunluğunu cesur, akışkan, düşsel ve içten Sular Dar’la sonlandırdı. Düşünmeye, sorular sormaya ve hissetmeye çağırıyor; dört mevsimin dokularıyla hayat buluyor. T.Y.

“Sesini Ver”

exitpink – that itchy itchy itchy feeling
(Table Records)

2018 ve 2019’daki teklilerin ardından exitpink, ilk kısaçalarında derinlerden gelen bulantıyı ters düz edip tekrar tekrar kaşıyor. Geleneksel yapılar ateşe verilirken, yeni düzensizliğin inşasında Beste Öztürk ve Okay Vivian da rol alıyor.  T.Y.

“Daylight Crimes Part II – Neck”

Su İdil – Anlat Bana
(PB Müzik)

Türkiye’deki caz dinleyicilerinin sahnelerden tanıdığı Su İdil’in ilk albümü. 8 şarkılık Anlat Bana’da iki de İngilizce parça yer alıyor. Su İdil’e gitarda kariyerinin başından beri yanında olan Onur Aymergen eşlik ederken başarılı davulcu Mehmet İkiz’in albüme kattığı değer de çok net göze çarpmakta. D.K.

“Chaos Never Stops”

Berke Can Özcan – Mountains are Mountains
(Bohemian Drips)

Yıllardır birçok grupla mesai yapan, birçok proje kurup dağıtan Berke Can Özcan, son dönemde yaşadığı kişisel ve toplumsal kayıplar üzerine yollara düşmüş; biriktirdiği tecrübe, his ve titreşimleri davullar, tuşlular, saksılar ve oyuncaklar eşliğinde ilk solo albümünde, içinde kaybolunası ses manzaralarında damıtmış. Y.A.

“Membrane”

Çiçek Çocuk – ÇÇ001
(Table Records)

İstanbul’un queer sahnesinden Çiçek Çocuk, birçok mekân ve etkinlikte sahne almasının ardından ilk albümünü yayımladı. Söz yazarı, prodüktör ve performans sanatçısı olan Çiçek Çocuk, şarkılarında internetsiz, telefonsuz ve elektriksiz hayatta kalamayan jenerasyonu ve kapitalist düzeni eğlenceli bir şekilde tiye alıyor. D.K.

“02167777272”

Flux Duo – Burning Shoplifter
(BİLGİ Music Label)

Zeynep Oktar – Ethem Saran ikilisinin melodik elektronik caz âlemine yapacağı uzun soluklu dalış için sabırsızlanıyoruz. İkinci EP Burning Shoplifter da harika fikirler ve ustalıklı icrayı bir arada sunuyor. C.K.

“Monstera”

Islandman – Kaybola
(Music for Dreams)

Bir Bulgar düğün şarkısı olan “Dimitro”nun zengin ritmik dokusundan mı, Langkilde, Barış Demirel, Copenema gibi isimlerle yaptıkları eşsiz ortaklıklardan mı, yoksa dinleyici bir dolu coğrafyaya nasıl ışınladıklarından mı söz etsek? Kaybola iyi yolculuklar diliyor… B.K.

“Khepre”

Bahr – I Resist
(Dokuz Sekiz Müzik)

Yusuf Bahar, Ceren Bettemir ve Nihal Saruhanlı’dan oluşan Bahr’ın ilk stüdyo çalışması, bütün detayları titizlikle işlendiği her parçada hissedilen bir folk rock albümü. Altı şarkıdan oluşan I Resist yoğun ve karanlık bir atmosferle açılıp, coşkulu bir şekilde sonlanıyor. A.B.

“Blame”

Frogressive Dread Unit – Empire (Vampire Versions)
(Beton Orman)

Dub sahnesinin kilit figürlerinden Da Frogg’un onlarca projesinden biri olan Frogressive Dread Unit’in, Sinead O’Connor ve Benjamin Zephaniah’ın 1995 tarihli düetine yapılan cover etrafında şekillenen EP’si. Prodüktör koltuğunda Da Frogg ve Alphadub, vokallerde Özge Ürer ve Levvera, perküsyonda Murat Tolga’yla salına salına… G.Y.

“Spit In The Sky Dub”

Jtamul – Paramparça
(Objects Limited)

Prodüktör Jtamul’un İstanbul’daki queer yeraltı kültürüne ve burada doğan dostluklara yazdığı işitsel aşk mektubu. Arızaları ve kesik ritimleriyle deforme edilmiş pop nüanslarını harmanlarken başınızı döndürüyor. C.K.

“Salla”

Gaye Su Akyol – Yort Savul: İsyan Manifestosu
(Dunganga Records)

EP’nin açılışını, rock’n’roll ve Anadolu ezgileriyle yoğrulmuş, yüksek enerjili “İsyan Manifestosu” yapıyor. İkinci parça “Bittim ama Tamamlanmadım”la biraz kederlenip, son parça “Şerefe”de tüm yaşadıklarımıza kadeh kaldırıyoruz. G.Y.

“Şerefe”

Hayvansaray – At Gibiyim
(Hexe Music)

Her biri kıvrak bir zekâ ve espri anlayışıyla neşelendiren ama aynı zamanda günlük hayatımızı zindan eden modern dünya sorunlarına, iktidara, dünyaya sığamamaya dair anlatıları; örümcek olamayıp hayal kırıklığı yaratan “Ömürcük Adam” gibi anti-kahramanların yazgısını dinliyoruz. A.B.

“Sığmıyoruz”

Akkor – Durma
(Bağımsız)

Üstün Lütfi Yıldırım’ın elektro akustik projesi Akkor’un ilk albümü, müzisyenin çok disiplinli paletindekileri ortaya döktüğü bir hediye. Kent ve gündelik hayattan işitsel öğelere yer vererek sahneleştiren Akkor, karanlık tonlardan da vazgeçmiyor. Albümün gücünü gündelik hayattan alan kasvetli havası ve sinematik dili âdeta “yeni” gerçekliğimizi betimlemekte. B.K.

“Tekerrür”

Şevket Akıncı – Radyo Ekoton
(Kalan Müzik)

Kesişen ekosistem anlamına gelen Ekoton’u Şevket Akıncı Cazkolik röportajında, “Olduklarım ve olasılıklarımın kesiştiği bir ara bölgede hayal ettiği” şarkılar olarak tanımlıyor. Nitekim tüm albüm boyunca onlarca hikâyeye, mekâna, peyzaja davet ediliyorsunuz. Akıncı’nın şair yönünün albüme bambaşka bir boyut kazandırdığını da vurgulamak gerek. B.K.

“Take Shelter”

TSU! – Maritime
(Caz Plak)

Maritime, akustik gitar melodilerinin etrafında şekillenen parçalarıyla TSU!’nun minimal estetik anlayışını ses skalasını çeşitlendirerek derinleştiriyor. “Huzur”, Maritime’ın kilit kelimesi kesinlikle. Bu huzur, bir sahil kasabasında güneş ışıklarını karşılarken hissettiğiniz türden de olabilir; yıpratıcı bir karanlığın ardından kavuşulan cinsten de. C.K. 

“Maritime”

Netam – Yabani
(Kanto Records)

Utku Temel’in solo projesi Netam, ilk albümünde elektronik ögeler ve gündelik hayattaki seslerin karışımıyla kendine özgü atmosferinin işitsel karşılığını yaratmayı başarıyor.  “Kurabiye” ile nostalji doruğa çıkıyor ve geride açıklanması güç ama bir o kadar da gerçek bir hüzün bırakıyor. B.K.

“Kurabiye”

Cenk Erdoğan – Arıyorum Hâlâ
(CK Music Production)

Çok yönlü müzikal kişiliğiyle hem eşlik ettiği müzisyenlerle hem de son dönemde ağırlık verdiği film müzikleriyle tanınan gitarist Cenk Erdoğan, salgın günlerinin tesiri altında yazdığı şarkıları albümleştirdi. G.Y.

“Kelebek Nefesi”

Arketip – Bu Her Şey Neler Neler
(Sitdownandance)

Arketip mahlasıyla yaptığı yayınları ve kurucusu olduğu Sitdownandance’le yerli elektronik müzik sahnesinin üretken figürlerinden biri olan Salih Topuz, analog ses makineleriyle yarattığı sarmal sesleriyle düşler âleminin kapısını aralıyor. Kendi ismiyle yayımladığı Aşığı Kurt Yemeze de dikkat. C.K.

“Bizim takım yıldızı”

Ekin Beril – Dualite
(EBM)

Ekin Beril’in ilk stüdyo albümü geride bıraktığımız yılın heyecan veren anlarından biriydi. Saygı dizisi için kaydedilen “Ercüment” ile geniş kitlelerin de dikkatini çeken Dualite, ağızlara bir parmak bal çalarcasına kullanılan synth partisyonlarına iliştirdiği akılda kalıcı sözlerle parlıyor. A.A.Ş. 

“Dualite”

Gadsden – God’s Den
(Table Records)

Tekno ritimlerin arasına zekice yedirilmiş yerel ezgilerin kural dışı ahenginin bir sonucu God’s Den. Politik duruşunu şarkı isimlerine ve özellikle “Wall of Gaza”daki oryantalist melodiyle belli eden Gadsden’i yakın takibe almanız tavsiye edilir. A.A.Ş.

“Wall of Gaza”

Lopenstraat – Lopenstraat II
(LU Records)

Kompleks orkestrasyonlar ve doğaçlamalarla hayat verdiği çok katmanlı müziklerinde her daim merak unsurunu barındırmayı başarıyor Lopenstraat. Grubun ikinci uzunçaları da baştan sona neyle karşılaşacağınıza dair bir heyecan dalgası yayarak akıp gidiyor. C.K.

“mihribahn”

Da Poet & Barış Demirel – DPBD
(Nuhado Records)

Yerli hip hop sahnesinde “iş birliği” denince akla gelen ilk isim Da Poet ile trompet ustası Barış Demirel’in güç birliği. Old school hip hop titreşimlerini Demirel’in yer yer iç sızlatan trompetleriyle kesiştiren EP’de bir de Murat Ertel sürprizi var. G.Y.

“Bi Milyon”

Y Bülbül – Fever
(Pingipung)

İçine tüpsüz dalmanın tüm duyuları kıpırdatan bir deneyime dönüştüğü 6 parçalık bir albüm Fever. 50 yıl öncesinin ses kâşiflerine selam duruyor ama kendi geçmişini ve deneyimlerini işin içine katmayı da ihmal etmiyor. C.K.

“Cacti All Over My Head”

Kalben – Kalp Hanım
(Garaj)

Kalben’in üçüncü stüdyo albümünü, “Birbirimizi doğduğumuz toprakla, köklerimizle, dillerimizle, renklerimizle, inançlarımızla, cinsiyetlerimizle ve kimliklerimizle değil; kalplerimizle kabul ettiğimiz günlerin ümidi” ile 2020’ye armağan etti. Söz ve müziği Mete Özgencil’e ait “Bende Kal” dışındaki tüm parçalar Kalben’in ellerinden çıkma. A.B.

“Gezegen”

İskeletor – Melt
(786 Recordings)

İskeletor’un galaktik beatleri, en zevkli kâbuslarınızı hatırlatacak parça formlarına dönüşmüş. Derinlikli ve tekinsiz altı şarkıdan oluşan Melt, gerçeklik algınızı yerle bir edebilir. G.Y.

“Stretch”

Can Kazaz – Kızılgerdan
(EMI)

2020’nin son ayına yetişen Kızılgerdan, Can Kazaz’ın müziğinde alışkın olduğumuz içe kapanık, kendi benliğini arayan sözlere sahip bir albüm. Anıl Piyancı ve Efe Demiral düetlerinin de yer aldığı Kızılgerdan, kış ayları için kusursuz bir eşlikçi. A.A.Ş.

“Kızılgerdan”

Emaskülatör – Kezbanın İntikamı
(Mevzu Records)

Ankara’dan leziz ve azılı bir hardcore punk grubu. “Bence çok tatlıyım. Şişkofobikler bok yesin!” diye haykırıp kafa sallamak, paha biçilmez bir deneyim. G.Y.

“Şişman Olmayı Seviyorum”

Şirin Soysal – Melatonin
(Gloss Musik GmbH)

Şirin Soysal, melankolik havasını koruyarak kavuşma ve pişmanlık arasında bir uyku düzensizliği yaratıyor Melatonin’le. “Kahve ve Melatonin” klibindeki Kürk Mantolu Madonna metaforu şarkı sözleriyle birlikte akıllara kazındı. T.Y.

“Kahve ve Melatonin”

Brek – Beyaz Dalga
(Kare Müzikevi)

Brek’in kasvetli dünyasında ete kemiğe bürünüp sonra ansızın ortadan kaybolan huysuz duygular, belli belirsiz fakat bir o kadar güçlü bir şekilde kıyıya vurmaya devam ediyor. T.Y.

“Kokular”

Uç Uç – The Constant Fear of Being Judged (By You)
(Bağımsız)

İstanbullu beşli Uç Uç’un, minimal bir estetik benimsediği, neo-klasik tınılar ve caz dokunuşlarıyla bezeli ilk stüdyo albümü, detaylara fazlasıyla önem verilmiş beş uzun soluklu parçadan oluşuyor. G.Y.

“Açmadı”

SO Duo – Kırksabır / Patience Fruit
(BİLGİ Music Label)

Sumru Ağıryürüyen ve Orçun Baştürk modern edebiyat ve divan şiirini, elektronik tınılar ve panduri hancılığında ev ortamındaki kayıtlarla kucaklaştırıyor. Pandeminin, ruhun oluklarında yarattığı boşluk Paul Valéry dizeleri ve Fuzuli gazelleriyle yeri geliyor dolduruluyor; yeri geliyor vücut bulup daha da büyüyor. T.Y.

“Fuzuli”

BaBa Zula – Hayvan Gibi
(Night Dreamer & Gülbaba Records)

Dolu dolu 25 psikedelik yılın büyük kısmını konserler için yollarda geçiren BaBa Zula’nın Hollanda’daki Artone Studio’da sıfır editle doğrudan plağa kaydettiği performansı. “Tavus Havası”, “Sıpa” ve “Çöl Aslanları” gibi klasikler de yeniden yorumlanıyor. T.Y.

“Sipa Dub”

Kamufle – 19T
(Basemode Records)

19T’de Kamufle’ye Da Poet, Can Kazaz, Barış Demirel, Ahiyan, Anıl Piyancı, Deniz Tekin ve Ezhel eşlik ediyor. Toplumsal sorunların da işlendiği albümde, zaman zaman Kamufle’nin iç dünyasında mücadeleye dayalı bir hisle gezintiye çıkıyoruz. Tabii otobüsle. T.Y.

“Kış Kış”

Mind Shifter – Infinite Loops
(Bağımsız)

İlk şarkı “The New Chapter”la grup için yeni bir sayfa açıldığının sinyallerini veren albüm, atmosferik ve daha yoğun ses katmanlarının birlikteliğiyle; içinden geçtiğimiz zamanın etkilerini taşıyor. C.K.

“Edge of the World”

Batuhan Polat – Mesafeler
(Bağımsız)

2020’de dijital mecralarda da boy göstermeye başlayan Batuhan Polat, hasret temalı ilk kısaçalarında sade bir atmosfer yaratıp duyguların kıyısında yalın ayak geziyor. Falsetto vokaller ön plana çıkarken; Ahmet Ali Arslan gitarıyla, Tuncay Korkmaz mızıkasıyla katılım sağlıyor. T.Y.

“Yaşıyor Muyuz Biz?”

Ağaçkakan – Kendiliğinden
(Epic İstanbul)

Yerli hip hop sahnesinin şahsına münhasır figürlerinden Ağaçkakan’ın tam 21 şarkılık albümü! Elektronik müziğin çeşitli alt kollarına uzanan prodüksiyonda Emiladil ve Golem imzası var. Birer de Nilipek ve Can Güngör düeti. G.Y.

“2019 da Berbat Bir Yıldı”

Palmiyeler – Ben-Hür 
(Bağımsız)

2017’de çıkışlı II (Venus) albümünden sonra teklilerle içimizi ısıtmaya devam eden Palmiyeler, “Aslında Alkol Hala Damarımda”, “Harika”, “Kalehan” gibi şarkıların yanına “Kar Yağmıştı” ve “Jazz Jackrabbit”i de ekleyerek 8 şarkılık Ben-Hür’e hayat verdi. Deniz kenarında olma hissini her daim hissettiren grup, albüm kapağındaki yunus ile de sonsuz yazı getirmeye kararlı. D.K.

“Jazz Jackrabbit”

Farazi & Sorgu – Anti Kahraman: 90 Nesli
(Deadly Habits Music / Venus Music / Below System Records) 

Uzun zamandır beraber çalışan prodüktör Farazi ve MC Sorgu, hayranlarının yıllardır beklediği albüm Anti Kahraman: 90 Nesli ile kendi jenerasyonlarının perspektifinden hayatı anlatırken sound olarak da döneme sadık kalıyor. İkili, albümde Ege Çubukçu ve Kamufle gibi isimlerle de bir araya geliyor. D.K.

“umursamam.”

Zona – Silent City
(Bağımsız)

Cavit Ergün’ün solo projesi, 2019 tarihli ilk albümü Appel Du Noir sonrasında 2020’ye de bir albüm sığdırdı. Zona, Silent City’yi Batman’ın Ilısu Barajı nedeniyle sular altında kalan tarihî ilçesi Hasankeyf’e ithaf ediyor. Albüm, 12 bin yıllık keşfedilmemiş doğal değerlere veda niyetinde. D.K.

“Hasankeyf”

Apartmanlar – Aşkaşksevgisevgiaşkaşk
(Tamar Records)

Apartmanlar, tekinsiz bir atmosfer yarattığı parçalarında post-punk ve noise gibi estetikleri benimsiyor. Beş şarkılık EP’den favorimiz, Liars’ın ilk dönemlerini akıllara getiren “Aptallığım Geçmiyor”. G.Y.

“Aptallığım Geçmiyor”

Armonycoma or slt – Waltz of Cutz
(PoisonPitRecs2020)

Ağaçkakan’la ortaklaştığı roadside.picnic ile tanıdığımız Armonycoma or slt’ın 25 parçadan oluşan solosu. Bu deneysel iş, kesinlikle her ruh hâline uygun değil. Bu tekinsiz sulara her dalış, bünyede farklı etkiler yaratacak cinsten. D.K.

“FLYS loop”

Gantz – Krokodil
(Bağımsız)

Zihin açıcı prodüksiyonlarıyla bas müziğinde dünyanın dört bir yanında aranan isimlerden olan Gantz’ın 2020 mahsulü, altı şarkıdan oluşuyor ve kulaklıkla dinlendiğinde ayaklar yerden kesiliyor. G.Y.

“Lucy”

Padme – The Fine Line Between Being Conscious and Self Harm
(Mevzu Records)

İstanbullu punk rock grubu Padme’nin neredeyse tamamı İngilizce şarkılardan oluşan albümü kulakların pasını silme niyetinde. Ruhu genç, ayrımcılık ve baskı kültürüne tepkisi net ve temposu yüksek. D.K.

“Death to Denham’s Dentifrice”

Ezhel & Murda – Made In Turkey
(Noah’s Ark BV)

Bir süredir Almanya’da yaşayan Ezhel ve Türkiye kökenli Hollandalı rapçi Murda’nın iş birliği, rap sahnesinde 2020’nin en çok konuşulan işlerinden biri oldu. Ezhel’in “Anadolu Flex” parçasındaki hızlı verseleri ve DJ Artz’ın “Duman”daki harika beatlerine de şapka çıkarıyoruz. G.Y.

“Anadolu Flex”

Salih Korkut Peker – Denize Dik
(LU Records)

Yasak Helva ve Duble Salih projeleriyle tanıdığımız yaratıcı müzik insanı Salih Korkut Peker’in ilk solo albümü melankoli ve mizahın kol kola geçtiği, alametifarikası cümbüşle dinleyiciyi şaşırtan bir kayıt. Albümün kapanış parçası ise bir Nirvana klasiği olan “Something In The Way”in cümbüş yorumu. Vokalde Serkan Keskin var. A.B.

“Dünün Halayı”

Mert Demir – Kimim Lan Ben?
(Epic Istanbul)

Kimim Lan Ben?’de müziğinde sürekli bir değişim arzulayarak birçok türü harmanlayan Mert Demir, R&B ve bedroom pop stillerini merkeze alıyor. İki bölüm olarak yayımlanan kayıtlar arasında Rihanna’yı da Beethoven’ı da selamlayan parçalara rastlayabilirsiniz. A.B.

“Yaşarken Ölmek”

Gazapizm – HİZA
(Argo Yapım)

Prodüksiyonu, dert ettiği meseleleri doğrudan dillendirişi ve enstrüman çeşitliliğiyle dolu dolu bir Türkçe rap albümü. Cem Adrian, Gaye Su Akyol ve Deniz Sungur düetlerine dikkat. G.Y.

“Perişan”

Alper Çağan – The Things I Wait For
(Shalgam Records)

İstanbullu elektronik müzik prodüktörü Alper Çağan’ın ilk yayını. Tematik EP The Things I Wait For, bekleme durumunu mesele edinen beş şarkıdan oluşuyor. Ferahlatıcı bir yaklaşımla elektronik müziğin türlü uzantılarına dalıp çıkıyor. G.Y.

“Being Heard”

ria – Crevez, Chiens, Si Vous N’etes Pas Contents!
(Mevzu Records)

Çiğ, bangır bangır ve tokat gibi! Başkasının çığlıklarının kendi gırtlağınızı yırttığını hissettirmek gibi garip bir gücü var. Konser olsa da bir güzel hırpalansak! G.Y. 

“Gösteri Işıkları”

Emre Can Swim – Sis
(Müstesna Records)

Sis, nitelikli prodüksiyonu ve tavizsiz ritimleriyle yer yer tüyleri diken diken ediyor, yer yer de groove’a hapsedip dansa çağırıyor. Uzun soluklu dört parçanın hepsinde karakteristik bir yaklaşım kendini belli ediyor. C.K.

“Üçüncü Basamağın Sonsuz Küçüğü” 

Hedonutopia – Beyaz Durak
(Dokuz Sekiz Müzik)

Her seneye bir albüm mottosuyla yerli sahnenin üretken grupları arasında yer alan Hedonutopia’dan yedi şarkılık bir içe dönüş hikâyesi. Pandeminin hüküm sürdüğü 2020 boyunca prodüktörsüz ve ev ortamında kaydedilen Beyaz Durak, hem müziklerini hem de kendilerini yeniden keşfetmelerini sağlayan bir nefes alışa evrilmiş. A.B.

“Bronz”  

Serkan Emre Çiftçi – Ekim
(LU Records)

İkinci on yılını deviren Gevende ile tanıdığımız Serkan Emre Çiftçi ilk solo albümünde nefesini ve synth seslerini kendi programladığı algoritmalar eşliğinde birbiriyle örüp mütevazı ancak derin bir işitsel dünya inşa ediyor. Y.A.

“Kervan” 

Elif Çağlar – Come Me Come Te
(nu-DC Records)

Come Me Come Te’de Çağlar’a, daha önce de birlikte konserler verdiği Domingo Muzietti (gitar), Massimo Giovanni (bas) ve Massimo Manzi (davul) eşlik etmekte. Caz klasikleri, Çağlar’ın kendi yorumlarıyla yeniden anlam buluyor. Örneğin, Billie Holiday ve Arthur Herzog Jr. bestesi “Don’t Explain”e rap nüansları kattığı yoruma buyurun. B.K.

“Don’t Explain”  

Pullahs – Traces
(Bağımsız)

Gurur Gelen’in 7 yıldır kişisel ve duygusal bir sonik günlük olarak ele aldığı çalışması; ses ile mekânları, durumları, anıları ve anları yorumluyor ve yeniden oluşturuyor. Bu sayede kendine özgü bambaşka anlamlar yaratıyor. B.K.

“Kaleidoskop”

Ekin Fil – Coda
(The Helen Scarsdale Agency)

Her şeyden önce toz ve gaz bulutu vardı; Ekin Fil müziği de tıpkı öyle. Geçen sene Nadja’dan tanıdığımız Aidan Baker ile müşterek bir albüme de imza atan ve film müziği macerasını Hayaletler ile sürdüren müzisyen, Coda’da gitar ve piyano uğultularını, gaipten gelen bir sesle birleştirip her zamanki gibi loşlarda geziyor, kurşun gibi çöküyor. Y.A.

“Burn Up”

Nilipek. – Mektuplar
(Bağımsız)

Nilipek.’in bugüne dek kaydettiği en kişisel albüm olan Mektuplar, hem hikâye anlatıcılığı, hem de prodüksiyonu ve enstrümantal zenginliği ile müzisyenin diskografisinde yepyeni bir sayfa açtı. Kendi içine dönmesine rağmen her parçada dinleyiciye bambaşka bir yerden dokunmayı başaran melodilerle bezeli bir albüm. A.B.

“Günebakan”

Helak – Heritor
(Opus Lazuli Records)

Bazı gruplar vardır ki yaptıkları müzik, grubun adının ziyadesiyle hakkını verir. Helak da adının hakkını veren gruplardan. Heritor’un yapım aşamasına doğru vokalist değişimine giden grup, daha çiğ ve gücünü de bu çiğlikten alan bir materyal sunuyor. A.A.Ş.

“Kara Teke”

Raw – Ephemeral
(Transferans Records)

Selçuk Artut ve Alp Tuğan’ın canlı kodlamayla yarattığı algoritmik yapılardan oluşan ikinci EP’si. Deneysel elektronik müzik sahnesinde görsel – işitsel performanslarıyla zihin açıcı işlere imza atan ikili, kayıtlarında da yenilikçi bir yaklaşım ve atmosferik bir bütün sunuyor. G.Y.

“Erroneous” 

Hayvanlar Alemi – Psychedelia in Times of Turbulence
(Subsound Records)

20 yılı aşan kariyerine birbirinden merak uyandıran albümler sığdıran Ankaralı psikedelik rock grubu Hayvanlar Alemi, 2020’yi bir önceki albümü Altın Serüvenler’e göre daha rock ağırlıklı bir albümle geçti. Döneminin ruhunu doğrudan yansıtan albüm ismine de dikkat. A.A.Ş.

“Swans of St. Aarhus”

Eskiz – Kozmik Ruh Dansı
(Bağımsız)

Enerjik, içi içine sığmayan melodileriyle baş döndüren, keyifli bir iş Eskiz’in ikinci stüdyo albümü. Yasemin Özler’in de eşliğiyle çok sesli ve eşlik edilesi vokal partisyonları kurgulayan ekip, 70’lerin ışıltılı ve soul etkileşimli rock’n’roll ruhunu canlandırıyor 33 dakika boyunca. A.A.Ş.

“Fırtınalar Koparken”

Cem Yıldız – Kün
(Caz Plak)

Cem Yıldız; bağlama, vokal ve elektroniklerle geleneksel tınıları ve kozmik sesleri harmanlamaya devam ediyor. 17 dakikalık iki şarkıdan oluşan Kün’ün A yüzünde yer alan “Haydar Haydar”ın nefis klibine bakmayı da unutmayın. G.Y.

“Haydar Haydar”

Fluctuosa – Carbon Chauvinism
(Sitdownandance)

Braindance estetiğinin sunduğu geniş alanda köşe bucak keşfe çıkan Fluctuosa’nın üstümüze savurduğu ses dalgalarının sersemletici etkisinden uzun süre çıkamadık. C.K.

“Silicates”

Asperger – Kediyi Sev, Kendini Yak
(Mevzu Records)

Asperger, 25 dakikaya sığan 13 şarkıyla yer yer Dookie dönemindeki Green Day’i andırıyor. Absürtlüğünün içinde bir uyum yakalayan oyuncu şarkı sözleri dinleyiciyi tebessüm ettirirken, türün doğasına da selam çakıyor. A.A.Ş.

“Ama Yaşamak İstiyorum” 

Ceylan Ertem – Câhille Sohbeti Kestim
(Kalan Müzik)

Ceylan Ertem’den duygu dolu türkü yorumları. “Fosforlu Cevriye” türküsünü Ağır Roman ile tanıdığımız Yusuf Taşkın eşliğinde seslendiren Ertem, daha önce de birçok iş birliği yaptığı Can Güngör’le de Fikret Kızılok’un “Farketmeden”ine hayat vermiş. G.Y.

“Farketmeden”

Rektal Tuşe – Aklen Muaf
(Rektal Tuşe)

Yerli sahnenin niyetini net belli eden sözlere sahip grindcore gruplarından Rektal Tuşe, pandeminin ilk günlerinde dinlemeye açtığı Aklen Muaf ile nefes almakta bile güçlük çekilen baskıcı ve absürt değişime bir karşı duruş sergiliyor. 12 dakikaya ‘ziplenmiş modern distopyamızla’ iyi eğlenceler! A.A.Ş.

“Neslin Kayıp Değerleri”

Farabi – Ustukus
(Bağımsız)

Badmash bünyesinde yayımladığı işleriyle tanıdığımız Eskişehirli müzisyen Farabi’yle karanlıktan aydınlığa çıkan bir macera. Etnik, eklektik ve düşsel. G.Y.

“.Nebat”

Moğollar – Anatolian Sun
(Dream Catcher & Gülbaba Records)

Murat Ertel prodüktörlüğünde, Hollanda’nın Haarlem şehrindeki Avrupa’nın en eski ve en büyük plak fabrikalarından Record Industry’nin hemen üstünde konumlanan Artone Studio’da doğrudan plağa aktarılacak şekilde kaydedilmiş bir canlı albüm. 53 yıllık mirası selamlayan özel bir çalışma. G.Y.

“Dinleyiverin Gari D2D Session”

Kayra – Kayıp Gölgeler
(Nuhado)

Kayra’nın anlattığı hikâyeler artık ses dosyalarının dışına da taşıyor. (Bkz. Bütün Ayazların Ortasında) Dört şarkılık Kayıp Gölgeler’de yine kişisel deneyimlerinden yola çıkarak oluşturuyor anlatısını. Araya Taribo West, Gabriel Batistuta, Mike Duff’ı da andığı bir Championship Manager güzellemesi de sıkıştırıyor. C.K.

“CM 01-02”

  1. Hayatı deneyimleme hallerine karşılık gelen metaforların peşinde: Wesley Allsbrook

    Californialı sanatçı Wesley Allsbrook’un Amerika’nın pozitif ayrımcılık uygulamalarıyla çözmeye çalıştığı ırkçılık ve cinsiyetçilik meselelerine yönelttiği eleştiriler, umarız başka yerlerdeki teknoloji ve sanat pratiklerine de yansır.

  2. Hisler, arayışlar ve kaybolmuş hazineler: Öykü Karayel ve Ali Güçlü Şimşek (Lalalar) sohbeti

    İşleriyle sıkça gündemimizde yer edinen iki isim bir araya geldi; değişen ve değişmeyen ritüellerinden ifade arayışlarına, zamansızlık hissinin ehemmiyetinden geçmişle kurdukları bağlara, sayısız başlığa temas ettiler.

  3. 2020'den 2021’e doğru bir sanatçı zinciri

    Refik Anadol, Bager Akbay, Eda Gecikmez, Sevim Sancaktar, Aykan Safoğlu ve Hera Büyüktaşçıyan yanıtlıyor: Çoğu pandemi koşullarında geçen 2020'de üretim pratiklerine neler yön ve ilham verdi? 2021 nasıl görünüyor?

  4. Çizgi hikâye: Moğollar

    “Anatolian Sun”la 50 yılı aşkın mirasını selamlayan Moğollar’ın serüveni. Kimler geldi, kimler geçti...

  5. 2020: En iyi 100 yabancı albüm

    Müziğin iyileştirici gücünü tekrar tekrar hatırladığımız; dayanışmadaki rolünün altının bir kez daha kalın bir şekilde çizildiği 2020’nin bizce en iyileri…

  6. 2020: Yerli sahneden 70 kayıt

    Yerli sahnenin baş döndürdüğü bir senenin ardından, değerlendirmemize ilk kez uzunçalarların yanı sıra EP formatındaki yayınları da dâhil ettik.

  7. 2020: En iyi toplama ve reissue albümler

    2020’nin karşımıza çıkardığı hemen her kriz için müzisyenlerin güçlerini birleştirip destek çağrısı yaptığı toplama albümler yayımlandı. Yeniden basım dünyasında da dünyanın dört bir yanından arşivlik kayıtlar ilk kez plağa ve dijital dünyaya taşındı.

  8. A’dan Z’ye: Müzik âleminde 2020 yılı

    Fiziksel olarak yakın olmasak da müziğin birleştirdiği, dönüştürdüğü ve iyileştirdiği bir yılı geride bıraktık. Küresel anlamda eşi görülmemiş bir sınav veren müzik dünyasının 2020 gündeminden satırbaşları.

  9. 2020’nin yepyeni caz raporu: Daha Siyah, daha özgür, daha deneysel

    Siyahların icadı olan, eğlence, hüzün, başkaldırı gibi farklı itkilerle ortaya çıkan bu müziğin üzerindeki geçici “beyaz hegemonya” sona ermese de gücünü kaybetmekte.

  10. 2020: En iyi 75 film

    Özellikle dijital platformlar tarafından içerik bombardımanına uğradığımız bir yılda listelerimizi toparlamak hiç kolay olmasa da, güçleri birleştirerek 75 filmlik bir kayıt tutmayı başardık.

  11. 2020: En iyi 15 yerli film

    Belgesellerin yılı olarak da hatırlayacağımız 2020’de festival yolculuğuna başlayan, izleyici karşısına çıkan, izlediğimiz ve irdelediğimiz 15 yerli yapım.

  12. 2020: En iyi yabancı diziler

    Kategorilerimiz; drama, suç, komedi ve bilim kurgu!

  13. 2020: En iyi 40 yabancı belgesel / belgesel serisi

    Gerçek dışı bu seneye, belgesellerin gerçekliği tam anlamıyla ağırlığını koydu.

  14. A’dan Z’ye: Sinema ve televizyon âleminde 2020

    2020'nin sinema ve televizyon gündemini anımsamak isteyenlere; pandeminin sektördeki yansımalarından Rexx Sineması’na vedamıza, dijital platformların yükseliş sürecinden Oscar cephesinde alınmış tarihî kararlara, A’dan Z’ye bir seçki.

  15. Yayınevleri 2020’ye iz bırakan kitapları ve 2021 öngörülerini paylaşıyor

    Metis Yayıncılık, Siren Yayınları, Can Yayınları, Harfa Yayınları, April Yayıncılık ve Domingo Yayınevi'ne 2020'nin iz bırakan kitaplarını ve önümüzdeki senenin nasıl göründüğünü sorduk.

  16. 2020 ve tiyatro gündemi: Umudu dürt, umutsuzluğu yatıştır

    Yaşarken bile tahammül etmesi mümkün olmayan bir yılı değerlendirmek üzere yazı yazmak gerçekten çok zor. Özellikle üzerine yazılacak olan şey, herhangi bir toplumsal olayda şalterin ilk indi(rildi)ği kültür sanat alanlarından biri olan “tiyatro” ise...

  17. 2020’de takibe aldığımız bazı yerli tasarımcı ve üreticiler

    Kimi yenice yola koyulan, kimi son dönemde karşımıza çıkan, kimi bize ulaşan farklı ürün tasarımcıları ve yaratıcılarıyla konuştuk.

  18. 2020’de hangi podcastleri dinledik?

    Türkçe, İngilizce (ve konuşmasız) karışık…

  19. Künye